Spring naar content

AFAS Software

Minder administratie, meer tijd voor kwaliteit

Introductie

Minder administratie, meer tijd voor kwaliteit

Werken in het onderwijs is prachtig. Iedereen werkt keihard om leerlingen of studenten een goede start te geven, de ontwikkeling naar volwassenheid of voor te bereiden op een mooi beroep. Docenten, administratiemedewerkers en bestuurders – allemaal dragen ze bij. Om het beste onderwijs te kunnen verzorgen, wil je voorkomen dat administratie en bedrijfsvoering alle tijd innemen. Wij begrijpen dat dat best een uitdaging kan zijn. De software van AFAS gaat je helpen.

Elke onderwijsinstelling streeft naar efficiënte processen en zo weinig mogelijk administratieve lasten. Werken in losstaande pakketten maakt het lastig om ‘in control’ te blijven.

Tijd voor een digitale en integrale administratieve oplossing die jou tijd en geld bespaart. Een pakket waarin solliciterende docenten zelf hun documenten uploaden, in plaats van de backoffice. En waarmee het management in één oogopslag ziet hoe de subsidie-geldstromen of openstaande vacatures ervoor staan.

Product tour

Product tour

Product tour door onze ERP-software

Veel onderwijsinstellingen gebruiken de software van AFAS en zijn er zeer tevreden over. Dat succes betekent niet dat we stil kunnen zitten. Integendeel: we putten continu uit onze ervaring én die van onze klanten om verbeteringen door te voeren. We onderhouden intensieve contacten met onderwijsinstellingen en met onze klanten. Geregeld organiseren we inspraaksessies. Én we volgen wijzigingen in cao’s op de voet, zodat we steeds op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen en deze kunnen meenemen in updates.

Liever een demo afgestemd op jouw organisatie? Maak een afspraak!

  • AFAS voor het onderwijs

    Ontdek de krachtige ERP-software van AFAS, vol belangrijke functionaliteit voor het onderwijs. Dit is waarom veel onderwijsintellingen met AFAS werken.

  • HRM & Payroll

    Regel je zaken als salarisadministratie, verlof, verzuim en werving & selectie met één muisklik en minimaliseer de administratie ervan.

  • Financieel

    Laat zoveel mogelijk financiële processen automatisch door onze software uitvoeren. Zo houd je tijd over voor écht belangrijke zaken.

  • CRM

    Leg alle contactmomenten met relaties eenvoudig vast: digitaal én zoveel mogelijk automatisch.

  • Projecten

    Ook wanneer je projectmatig werkt, biedt AFAS de uitkomst. Krijg inzicht en controle over jouw projecten.

  • Logistiek

    Inkoop

    Van bestelling tot levering, vereenvoudig je administratie met inkoop. Regel het van budget tot betaling!

  • AFAS Pocket app

    Maak administratie makkelijk via de app. Met de AFAS Pocket app heb je altijd toegang tot de belangrijkste informatie.

  • Cloud

    AFAS Online

    Met AFAS Online werk je veilig in de cloud en ben je snel op weg dankzij de AFAS Template.

Speciaal voor het onderwijs

Speciaal voor het onderwijs

Standaard ERP-software

Speciaal afgestemd op het onderwijs

Steeds meer scholen in het onderwijs zoeken naar software om hun processen centraal te regelen. Wij begrijpen wel waarom. Daarmee voorkom je namelijk veel administratieve rompslomp.

Onze standaard ERP-software is volledig afgestemd op het onderwijs. Je vindt verderop in de brochure wat onze standaard ERP-software bevat. Dit is een complete oplossing voor al meer dan 12.000 organisaties in Nederland om de bedrijfsprocessen te automatiseren.

Bedrijfsvoering in het onderwijs

Template voor het onderwijs

Nu hebben wij onze software volledig afgestemd op het onderwijs. Denk aan specifieke processen als onderwijsdocumenten en het altijd beschikken over een actuele cao. Al deze processen zijn standaard beschikbaar dankzij onze template voor het onderwijs. Hierin hebben we de meest voorkomende processen in het onderwijs vast ingericht. Alleen je data hoeft er nog maar in! En uiteraard kun je deze processen daarna verder afstemmen op jouw onderwijsinstelling.

HRM & Payroll

HRM en Payroll
HRM & Payroll in de software van AFAS

HRM & Payroll

Minder administratie, meer tijd voor strategisch HR

Met AFAS Software maak je alle HR- & payrollprocessen beter en heb je minder administratie. Het gevolg? Je bent minder tijd kwijt aan administratie en je kunt je richten op strategisch HR.

Adminstratie zoals vrije dagen, ziekte en salarissen kosten je nu veel tijd. Maar deze taken zijn niet meer je belangrijkste werk. HR verandert. Onderwerpen zoals werkgeluk, recruitment en personeelsplanning worden belangrijker.

Met HRM & Payroll modules krijg je weer controle over je HR-taken. Automatiseer tijdrovende administratie, betrek je team beter en gebruik onze slimme dashboards voor overzicht en inzicht. Het gevolg? Je hebt weer tijd voor wat écht belangrijk is.

Aan de slag met ESS & MSS

Betrek je medewerkers bij HR-processen

Ligt al je administratie nog bij één persoon of afdeling? Met Employee Self Service (ESS) en Manager Self Service (MSS) is dat niet meer nodig. Vanaf nu verandert elke medewerker makkelijk zijn of haar HR-gegevens. Het is 24/7 beschikbaar en altijd dichtbij met de AFAS Pocket app.

Op jouw eigen InSite breng je al je HR-zaken samen. Ook is InSite in te zetten als intranet. Zo werk je met één portaal voor al je medewerkers.

Via de AFAS Pocket app regelen medewerkers al hun HR-zaken gewoon zelf. Uren boeken? AFAS Pocket! Net iets gekocht en wil je dit declareren? AFAS Pocket!

Waar wil je meer over weten?

Klik op een blok en duik de details in

AI in AFAS: maak kennis met Jonas

In AFAS Software noemen we onze AI-functies Jonas. Deze slimme functies helpen je om sneller en makkelijker te werken. En daar zijn workflows natuurlijk superhandig voor.

AI in Reacties

Met Jonas kun je snel en gemakkelijk reacties toevoegen aan dossieritems. Als je een reactie wilt schrijven, kun je Jonas een opdracht geven. Jonas analyseert je opdracht en geeft je een antwoord. Dit helpt je bijvoorbeeld bij het maken van een samenvatting of een vertaling. Zo hoef je minder zelf te doen en gaat het werk sneller.

AI Jonas reactie

Geautomatiseerde AI-analyse in de Workflow

Jonas kan ook automatisch opdrachten voor je uitvoeren in een workflow. Dit betekent dat Jonas je helpt bij het nemen van beslissingen door op de achtergrond je opdrachten te analyseren en antwoorden te geven. De AI-teksten verschijnen automatisch op het juiste moment in de workflow, bijvoorbeeld na een specifieke taak of actie. Zo krijg je de informatie precies wanneer je die nodig hebt.

AI Jonas in workflows

Concreet voorbeeld:
Stel, medewerkers sturen vragen naar HR over de cao. Jonas kan automatisch de vraag analyseren en een antwoord voorstellen op basis van de cao. Dit antwoord wordt dan in de workflow weergegeven, waarna de HR-medewerker het kan controleren en eventueel aanpassen voordat het naar de medewerker wordt gestuurd.

Bouw je eigen workflow met je eigen bronnen

In je workflow leg je je eigen prompt vast. Hiervoor kan je eigen bronnen toevoegen, zoals bijvoorbeeld een lijst met veelgestelde vragen of de meest recente cao. Zo voorkom je dat AI antwoorden gaat verzinnen en alleen zinvolle reacties geeft.

P4 Jonas workflow met AI-workflows met bronnen

Het ‘recht om vergeten te worden’ voer je makkelijk uit om de gegevens te blokkeren voor gebruik, te verwijderen of onherkenbaar te maken. Binnen AFAS zijn er verschillende opties voor.

In de wet is veel aandacht voor ‘dataportabiliteit’. De opties in onze software, zoals analyses, rapporten via pdf en/of XML, zijn genoeg om aan de wet te voldoen. Het is mogelijk om gegevens die niet meer in gebruik zijn te blokkeren, dossierstukken en sollicitanten te verwijderen. Verwijderacties worden vastgelegd, zodat je kunt laten zien dat gegevens verwijderd zijn.

Met de BI-dashboards laat je belangrijke HR-data op een duidelijke manier zien. Je verandert ruwe data in begrijpelijke informatie. Zo krijg je actuele stuurinformatie!

De volgende dashboards zijn standaard beschikbaar:

  • Afspiegelingsbeginsel
  • Bezetting
  • Formatiebeheer
  • Keuzemodel
  • Lerarenregister (onderwijs)
  • Loonbeslagen en leningen: ESS
  • Loonbeslagen en leningen: HRM
  • Loonkosten
  • Loonmutaties
  • Ontwikkeling loonschalen
  • Organigram
  • Payroll regelingen
  • Sociaal: Kengetallen
  • Sociaal
  • Sociaal jaarverslag
  • Succession planning
  • Verlof: ESS
  • Verlof: HRM
  • Verlof: MSS
  • Verzuim: ESS
  • Verzuim: HRM
  • Verzuim: MSS
  • Vlootschouw
  • Wagenpark
  • Werving en selectie
  • Wet werk en zekerheid

Standaard ondersteunen we meer dan 200 cao’s met pensioenregelingen en salaristabellen, en ze worden in de software bijgewerkt. Met AFAS Online worden veranderingen in de cao automatisch aangepast. Je voldoet niet alleen aan de nieuwste Nederlandse wetten en regels, maar ook aan die van jouw vakgebied.

Wat merk je hiervan in de software?

De cao’s hebben veel dingen over hoe je salarissen regelt en arbeidsvoorwaarden. Bij salarissen gaat het over looncomponenten, grondslagen en parameters. Bij arbeidsvoorwaarden moet je denken aan inrichting voor ziekte en verlof. Het CAO Team van AFAS zorgt voor de cao’s en houdt je op de hoogte. Als er een nieuwe versie is, wordt die automatisch bijgewerkt. Zo ben je altijd bij.

Als medewerker dien je eenvoudig je declaratie in via AFAS Employee Self Service. Een workflow informeert de manager of HR-afdeling over de declaratie, waarna zij besluiten of deze goedkeuring krijgt voor salarisbetaling.

Je stelt zelf in of declaraties tot een bepaald bedrag automatische goedkeuring krijgen, waardoor je tijd en werk bespaart. Zodra goedkeuring plaatsvindt voor een declaratie in AFAS Software, verwerkt het systeem deze direct in de salarisadministratie, zonder gegevens handmatig over te zetten.

Meer handige functies

  • Declaraties automatisch goedkeuren tot een bepaald bedrag
  • Declaraties ingesteld in de AFAS-template
  • Dien declaratie eenvoudig en snel in via de AFAS Pocket app of InSite (jouw intranet)
  • Verzameldeclaraties indienen
  • Voorschotten uitbetalen

Digitaal ondertekenen: snel, veilig en betrouwbaar

Digitaal ondertekenen zit helemaal in onze systemen. Geen papier meer, alleen nog digitalisering en automatisering. En belangrijk voor jou: dit kost je niks extra.

In veel HR-processen en andere bedrijfsprocessen zet je vaak handtekeningen. Hoe doe je dat? Printen, tekenen en weer scannen? Binnenkort niet meer. Met AFAS zet je snel handtekeningen zonder printer.

Hoe werkt het echt?

Als een document ondertekend moet worden, krijgt de medewerker of relatie dit als taak. Dit kan op het intranet zijn of op jouw portaal voor externen. De AFAS Signing Service werkt met tweestapsverificatie via een sms-code. Om te kunnen tekenen, moet de ondertekenaar eerst de sms-code invoeren. Zo weten we zeker dat de handtekening echt wordt gezet door de juiste persoon. Als het document is ondertekend, komt er een extra blad onderaan het document. Dit is de audit trail, waarin het hele proces staat. Zo heb je volledige juridische bewijskracht.

Juridisch geldig

Met de geavanceerde elektronische handtekening heb je een juridisch geldige handtekening. Omdat alle stappen inzichtelijk zijn, heb je altijd volledige bewijskracht voor je elektronische handtekening.

Per land kunnen eigen regels gelden over de geldigheid van een geavanceerde handtekening voor de verschillende doeleinden. Bepaal zelf of de digitale handtekening van AFAS rechtsgeldig is voor het beoogd doel.

Met Employee Self Service ligt administratie niet meer bij één persoon of afdeling. In plaats daarvan is de administratieve druk verspreid over de organisatie. Door te kiezen voor administratie bij de bron, voorkom je fouten. Employee Self Service werkt makkelijk, inzichtelijk en sneller.

De voordelen van Employee Self Service:

  • Afgestemd op jouw organisatie
  • HR heeft tijd voor strategisch HRM
  • HR is 24/7 beschikbaar
  • Informatie is altijd up-to-date
  • Meer inzicht
  • Minder foutgevoelig

Voorbeelden van Employee Self Service

  • Declaraties indienen
  • Gegevens wijzigen (adres, telefoonnummer)
  • Verlof aanvragen
  • Ziekmelden
instroom - doorstroom - uitstroom in talentmanagement

Gemiddeld gaat 35% van de nieuwe medewerkers binnen 2 jaar weg bij een organisatie. Vooral bij grote bedrijven geeft dit veel administratie. Het is belangrijk om dit proces zoveel mogelijk te automatiseren.

Instroom

Als je een geschikte kandidaat hebt, begint het proces van in dienst melden. Dit proces start de manager in InSite. Met profielen en workflows gebeurt dit helemaal digitaal en gecontroleerd. De ID-check met Valicare (optioneel) zorgt dat alles foutloos verloopt.

Nieuwe medewerkers moeten snel succesvol zijn. Daarvoor hebben ze gereedschap nodig, zoals een laptop, telefoon of opleiding. Slimme workflows zorgen dat deze taken automatisch starten. Zo begint de nieuwe medewerker goed!

Doorstroom

Vanaf de eerste dag werkt de medewerker aan zijn/haar carrière. In AFAS Software leg je alles vast. Dat levert belangrijke managementinzichten op. Je beheert makkelijk:

  • Contractverlenging
  • Contractwijziging
  • Functiewijziging
  • Overplaatsing
  • Roosterwijziging
  • Salariswijziging

Uitstroom

Sommige medewerkers verlaten je bedrijf. Is het uitstroomproces al geregeld? Leg je vast wat er in het exitgesprek gezegd wordt? Dit helpt om je bedrijf beter te maken. Leg ook de reden voor het vertrek vast voor statistieken.

In InSite is er een ESS/MSS-functie om jezelf uit dienst te melden. De workflow zorgt dat de personeelsadministratie weet dat de medewerker vertrekt en regelt de laatste salarisbetaling.

Managers hebben graag zoveel mogelijk controle. Met Manager Self Service (MSS) nemen ze een deel van de HR-taken over.

Meer werk? Nee hoor. Managers en leidinggevenden zijn hierdoor meer betrokken bij de medewerkers. Doordat managers altijd met de nieuwste gegevens werken, weten ze wat er gebeurt en kunnen ze sneller bijsturen als dat nodig is.

De voordelen van Management Self Service:

  • HR heeft tijd voor strategisch HRM
  • Inzicht in ken- en stuurgetallen van de afdeling
  • Minder foutgevoelig
  • Recht op mutaties invoeren van eigen afdeling
  • Taakgestuurd werken

Voorbeelden van Management Self Service

  • Contracten verlengen of opzeggen
  • Declaraties beoordelen
  • Medewerkers in dienst en uit dienst melden
  • Personeelsdossiers van medewerkers inzien en wijzigen
  • Vastleggen gespreksverslag talentmanagement
  • Verlof goedkeuren en ziekte melden

Voor InSite krijg je een helemaal ingerichte pagina. Je voegt niet alleen auto’s, maar ook andere vervoermiddelen zoals fietsen toe. Alles staat overzichtelijk in InSite.

Werkgebonden personenmobiliteit

Nieuwe wet- en regelgeving vraagt dat werkgevers met 100 of meer medewerkers laten zien hoe hun medewerkers reizen. Dit is om te kijken naar de uitstoot van werkend Nederland en een groenere toekomst aan te moedigen. AFAS heeft een uitgebreide themapagina gemaakt met alles over deze wet.

Mobiliteit in AFAS

Onboarden is het proces waarbij nieuwe medewerkers soepel in jouw organisatie komen. Goed onboarden zorgt ervoor dat je nieuwe collega zich snel helemaal thuis voelt, terwijl jij maar een beetje werk hoeft te doen om het proces af te maken.

Eén gestroomdlijn proces

De workflow Onboarden zorgt voor een vlot en overzichtelijk proces om medewerkers aan te nemen of opnieuw in dienst te nemen.

  • Digitale vraag naar extra gegevens
    Via OutSite kun je aanvullende gegevens van een sollicitant opvragen. Bijvoorbeeld documenten, gegevens en opleidingen. Je kunt de workflow zo aanpassen dat het automatisch doorgaat als de sollicitant de nodige gegevens heeft gegeven.
  • Digitale identiteitscontrole
    Met de ID-check en de RTW-check van Valicare kun je snel en makkelijk checken of de medewerker een geldig identiteitsbewijs heeft en in Nederland mag werken.
  • Digitaal ondertekenen
    Laat de arbeidsovereenkomst digitaal tekenen, zo handel je het proces helemaal online af.

Door met workflows te werken, verdwijnt administratief werk. Geautomatiseerde controles besparen je tijd. Zo heb jij als salarisadministrateur meer tijd voor belangrijke payrollzaken.

De voordelen van de salarisadministratie met AFAS

  • Altijd een actuele cao
  • Automatische controles met de Payroll Auditor
  • HRM & Payroll in één systeem
  • Inzicht met dashboards
  • Minder administratie door slimme automatisering
  • Mutaties storen je controleproces niet, omdat je de verloningsperiode kunt dichtzetten.
payroll auditor voorbeelden

Automatische controles met de Payroll Auditor

Samen met klanten hebben we de Payroll Auditor gemaakt: jouw persoonlijke hulp voor alle controles op het payrollproces. De Payroll Auditor doet standaard meer dan 130 controles. Zo voorkom je fouten in de loonadministratie en ben je minder tijd kwijt aan het controleren van de verloning.

Doorstroom of talentontwikkeling is belangrijk voor goed talentbeheer. Kijk naar de vaardigheden van medewerkers en welke ze voor hun werk nodig hebben. Of ontdek hoe hun vaardigheden met wat groei of verandering goed bij ander werk passen. Veel organisaties gebruiken een model voor talentontwikkeling. Misschien is dat ook voor jouw organisatie goed.

Opleidingsportaal voor medewerkers

Op InSite is een kennisportaal waar je alles vindt over opleidingen, cursussen en diploma’s.

Alle opleidingen en cursussen die je hebt gedaan staan in je medewerkersdossier. Ze hebben een certificaat of diploma. Om je talent beter te maken, kun je je op je kennisportaal aanmelden voor nieuwe opleidingen of cursussen.

Talentmanagement

Competentiemanagement (gesprekkencyclus)

De persoonlijke groei kun je sturen met competentiemanagement. Daardoor staat vast welke vaardigheden nodig zijn per functie. Je kunt ook gesprekscyclus gebruiken, zodat de persoonlijke groei ook in het dossier van de medewerker staat.

In AFAS Software bewaar je alles rondom competentiemanagement

Nulmeting

  • Eenmalig gesprek voor nieuwe medewerkers of bij het wisselen van afdeling
  • Bepaal het beginniveau van de medewerker

Doelstellingengesprek

  • Verwachtingen en doelen vastleggen voor de cyclus
  • Plan afspraken voor het volgende voortgangsgesprek

Voortgangsgesprek

  • Afspraken maken of bijstellen, doelen en vaardigheden toevoegen

Beoordelingsgesprek

  • Geef doelen en vaardigheden een cijfer
  • Afspraken als gehaald of niet gehaald zien

Daarnaast is het ook mogelijk om te werken met de HR3P-matrix of de 9-GRID-matrix in de beoordelingsgesprekken.

De thuiswerkende medewerker is, vooral sinds de pandemie, een nieuwe uitdaging voor HR. Hoe regel je de specificatie van reiskosten en de thuiswerkvergoeding? En hoe houd je overzicht over de bezetting?

In AFAS Software leggen medewerkers hun thuiswerkdagen vast. Dit geeft overzicht in de bezetting op de afdeling en kun je koppelen aan een thuiswerkvergoeding.

Met AFAS Software zien medewerkers altijd hoeveel verlofdagen zij nog tegoed hebben. Met Employee Self Service (ESS) boek je zelf je verlof via de AFAS Pocket app of InSite.

Self Service voor verlof

  • Kopen, verkopen, boeken of intrekken van verlof
  • Verlofreeksen
  • Verschillende verlofsoorten als vakantie, ouderschapsverlof, onbetaald en bijzonder verlof
  • Reden van verlof (zelf te beheren)

Slimme integraties

  • Je beschikt altijd over een actuele cao
  • Koppeling met Projecten (optioneel)
  • Koppeling met je agenda (optioneel)

Verzuim gaat over afwezig zijn door ziekte, zwangerschap of een arbeidsongeval. Het proces begint met een ziekmelding en eindigt met een betermelding. Workflowtaken sturen het verzuimverloop.

Met AFAS Software wordt verzuimbegeleiding een helemaal automatisch proces via InSite. Door een verzuimmelding starten signaleringen automatisch taken. De leidinggevende of bedrijfsarts pakt deze op. Alle taken voor de Wet Verbetering Poortwachter (WVP) staan erin.

De uitgebreide mogelijkheden van verzuim in AFAS:

  • ARBO-instantie
  • Bedrijfsartsportaal
  • Digitale aanlevering UWV
  • Sluitingsperiode
  • Verzuimbegeleiding
  • Verzuimprofielen
  • Wachtdagen

Het normale wervings- en selectieproces heeft veel kleine administratieve stappen. Van het maken van de vacature tot het voorbereiden van de eerste werkdag.

In AFAS regel je alles vanaf één centrale plek. Door OutSite (je eigen Werkenbij-site) en InSite (je eigen medewerkersportaal) te verbinden, maak je een compleet eigen sollicitatiepagina. Hier voeren kandidaten zelf hun gegevens in. Aanvullende informatie nodig? Je vraagt het makkelijk uit met een workflow. Dit noemen we Sollicitant Self Service. En heb je een nieuwe vacature? Met de job alert vertel je de juiste kandidaat hierover.

Natuurlijk kun je goede managementinformatie bekijken om het wervingsproces goed in de gaten te houden.

Alle onderdelen van HRM

  • >200 cao’s worden bijgehouden
  • 360 graden feedback
  • AI in workflows & reacties
  • Actuele wet- & regelgeving
  • Betaald ouderschapsverlof
  • Competentiemanagement
  • Contracten
  • CSR
  • Dashboards
  • Declaraties (& verzamel- & projectdeclaraties)
  • Delegatiemodel
  • Digitaal ondertekenen
  • Digitale aanlevering Arbodienst, UWV & Vernet
  • Dossier
  • Employee Self Service
  • Externe recruiter
  • Formatiebeheer
  • Functies
  • Gesprekkencyclus (nulmeting, doelstellingen, voortgang & beoordeling)
  • ID-check d.m.v. Valicare
  • Instanties
  • Integratie met agenda
  • Integratie met Federal Learning Account (België) 
  • Intranet
  • Job alert
  • Keuzemodel
  • Leningen
  • Loonbeslagen
  • Managementinformatie
  • Manager Self Service
  • Medewerker opleidingen & cursussen
  • Meerdere dienstverbanden
  • Mobiliteit
  • Onboarding
  • Ouderschapsverlof
  • Organigram viewer
  • Overwerk
  • Proefberekening bij Rooster- en Salariswijziging
  • Roosters & werkroosters
  • Salarisverwerkingsplan
  • Sollicitant Self Service (incl. indienst en uitdienst)
  • Specifieke kortingsregelingen
  • Talentmanagement
  • Thuiswerken vastleggen
  • Tijdelijke functie- en roosterwijziging
  • Toelageportaal (specifieke branches)
  • Transitievergoeding
  • Verlof
  • Vertrouwelijke dossiers
  • Verzuim
  • Wachtdagen
  • Werkgeversverklaring genereren
  • Werkkostenregeling
  • Werken bij website (zelf te bouwen met het CMS)
  • Werving en selectie
  • Wet Verbetering Poortwachter
  • Wet Werk en Zekerheid
  • Wisselen van CAO & Werkgever

Alle onderdelen van Payroll

  • >200 cao’s worden bijgehouden
  • Actuele wet- & regelgeving
  • AFAS Pocket app
  • Auditfile salaris (XAS)
  • Bankkoppeling
  • Betaalbestanden
  • Business Intelligence dashboards
  • Controles
  • Correctieperiode
  • Dashboards
  • Declaraties (& verzameldeclaraties)
  • Digitale loonstrook
  • Gewogen berekeningen
  • Inzicht loonberekening
  • Keuzebudget (IKB)
  • Landelijke regelgeving (Nederland)
  • Loonaangifte
  • Looncomponenten
  • Loonstroken
  • Meerkeuzesysteem arbeidsvoorwaarden (MKSA)
  • Meerjarenbegroting
  • Nabetaling
  • Onderwijsaanlevering
  • Payroll Auditor
  • Payroll Cloud
  • Payroll Workflows
  • Pensioenaanlevering (PLO / OLP, APG, SPOV, TKP, UPA, PGGM, BeFrank, AZL, PGB en NN)
  • Periodiek toekennen
  • Proforma medewerker
  • Prorataberekeningen
  • Roosters & Salaris
  • Salariswijzer
  • Standenregister
  • Terugwerkende kracht (TWK)
  • Uurloners & Vastloners
  • Vaste loonmutaties
  • Voorschot uitbetalen
  • Werkkostenregeling

CS Vincent van Gogh: ‘Leren leren én leren leven.’

‘In de loop van 2011 zei ik: we houden op met al die losse systeempjes en gaan ook geïntegreerd werken. Dat hebben we gedaan. Op 1 januari 2012 gingen we live.’

Financieel

Financieel
Financieel in de software van AFAS

Financiële administratie

Stop met administreren, begin met automatiseren!

Bij AFAS willen we financiële processen heel goed automatiseren. Het doel is: ‘boekhouden met het licht uit’. Dit krijg je door de software zoveel mogelijk dingen te laten doen en de boekhouding een logisch gevolg te maken van je bedrijfsprocessen.

Omdat de salaris-, project- en logistieke administratie met AFAS Software worden bijgehouden, is de boekhouding altijd actueel. De journaalposten worden vanzelf gemaakt vanuit een salarisbetaling, declarabele uren zorgen voor een verkoopfactuur en ingekochte spullen zorgen voor veranderingen in het inkoopboek. En heb je abonnementen? Die factureer je met één druk op de knop. Terugkerend administratief werk is namelijk perfect om te automatiseren!

Alle financiële processen in één pakket

Het doel is om de software zoveel mogelijk administratief werk te laten doen. Zo houd jij meer tijd over voor echt belangrijke dingen, zoals het helpen en advies geven aan andere afdelingen en collega’s met actuele informatie.

AFAS InSite brengt al je bedrijfsprocessen samen. Hier zie je bijvoorbeeld een factuur in de workflow.

Profit is de backoffice. Vanuit hier richt je al je processen in.

Waar wil je meer over weten?

Klik op een blok en duik de details in

Werken met een abonnementsmodel wordt steeds vaker gedaan. Als je abonnementen aanbiedt, wil je het beheer en periodiek factureren makkelijk maken. De software van AFAS helpt je om overzicht te houden en al je abonnementen eenvoudig te beheren en te factureren.

Een abonnement op producten en diensten aanbieden biedt goede kansen voor groeiende klanten en terugkerende omzet. Een risico kan zijn dat de administratieve lasten toenemen. Met de abonnementen functionaliteit van AFAS wordt dit een stuk eenvoudiger:

  • In- en verkoopprijs: Duidelijk overzicht van de in- en verkoopprijzen.
  • Prijsafspraken per klant: Overzichtelijke prijsafspraken voor elke klant.
  • Automatisch factureren: Factureer zonder moeite, geheel automatisch.
  • Eenvoudige verwerking van omzet: Verwerk de omzet in je boekhouding met één druk op de knop.

Zo krijg je het beste resultaat met minimale administratieve handelingen.

Meer functies van abonnementen in AFAS Software

  • Abonnementsfacturatie (ook pro forma)
  • Abonnementen met vreemde valuta
  • Afwijkend incasseren
  • Collectieve prijswijzigingen
  • Crediteren
  • Transitorisch opbrengsten boeken

De AFAS Finance Auditor is jouw persoonlijke boekhoudassistant. Standaard kijkt deze naar je boekhouding en zoekt hij meer dan 100 fouten en waarschuwingen. Je kunt hier ook makkelijk zelf dingen aan toevoegen. Vanuit de melding ga je meteen naar de plek om het probleem op te lossen.

Doe dit zeker bij de maandafsluiting, maar het is natuurlijk beter als dit bij je wekelijkse taken hoort.

Finance auditor

Met de BI-dashboards laat je belangrijke financiële gegevens duidelijk zien. Je maakt van moeilijke gegevens makkelijk te snappen informatie. Zo krijg je nuttige informatie om beslissingen te nemen!

De volgende dashboards zijn standaard beschikbaar:

  • Btw Recap
  • Budgethouder
  • Contractbeheer
  • Crediteuren
  • Debiteuren
  • Dichtraming winst en verlies
  • Exploitatie (+ verbijzonderd)
  • Liquiditeit
  • Jaarrekening
  • Spendmanagement
  • Vaste activa
  • Verkoopomzet
  • Winst en Verlies

Het is verplicht om een btw-aangifte te maken. Elke periode moet de btw-aangifte gemaakt worden en digitaal aan de Nederlandse belastingdienst gegeven worden. Dat moet binnen één maand na het aangiftetijdvak.

Gelukkig is de btw-aangifte een stuk makkelijker met AFAS Software. We sturen de aangifte digitaal met het AFAS-certificaat, en alles gaat helemaal digitaal. Dus je hoeft geen gegevens meer zelf in te typen op de website van de belastingdienst.

Elke organisatie moet inkopen doen. Dit kunnen handelsartikelen, diensten, kantoorbenodigdheden of relatiegeschenken zijn. Maar veel inkoopprocessen zijn niet goed geregeld in het bedrijf en haar informatiesystemen. Dit zorgt voor te veel leveranciers en geen controle over kwaliteit en inkoopvoorwaarden. Door strategisch na te denken over jouw inkoopprocessen en deze te gebruiken in een ERP-systeem houd je controle op het proces en de uitkomsten.

Daarom werk je met inkoopaanvragen. De aanvraag gaat door een workflow en verandert naar offerte of order. Aanvragen doe je vanuit een productcatalogus, met een vrije aanvraag of via een OCI-koppeling. OCI helpt je om vanuit de webshop van de leverancier te kopen en automatisch een inkoopaanvraag in AFAS vast te leggen.

Weten welke kosten je kunt verwachten en wanneer ze betaald moeten worden, is heel belangrijk voor jouw organisatie. Goede vastlegging van verplichtingen en contracten met leveranciers is nodig, zodat je geen onverwachte en onbedoelde contractverlengingen krijgt.

Voordelen van slim contractbeheer:

  • Inzicht met dashboards: overzichtelijke gegevens in dashboards.
  • Automatische signalering: waarschuwingen vanzelf krijgen.
  • Facturen automatisch betalen: door vastgelegde contracten betalen facturen vanzelf.
  • Automatische verplichtingen in je boekhouding: verplichtingen gaan vanzelf naar je boekhouding.
  • Opgeslagen in het digitale dossier: inclusief bijlagen!
  • Volledig te autoriseren: geef toestemming wanneer nodig.

Een blije klant wil de factuur betalen. Als iedereen op tijd betaalt, heb je geen debiteurenbeheer nodig. Maar de werkelijkheid is anders. Vaak moeten aanmaningen worden verstuurd. Het bewaken van vervallen posten en een aanmaningsproces opzetten is dus nodig. Als de klant te veel betaalt of een creditnota krijgt, kun je het saldo terugbetalen.

Of het nu gaat om abonnementen, aanmaningen of incasso-opdrachten, met AFAS Software wordt debiteurenbeheer makkelijker. En met het dashboard weet je altijd hoe het met je debiteurenbeheer gaat.

Geen papieren facturen meer: E-factureren is nu de norm. Facturen worden automatisch gemaakt en verwerkt, zonder dat mensen iets hoeven te doen. Zo voorkom je fouten en dubbel werk dat veel tijd kost.

Vanaf nu is het factuurproces helemaal digitaal. Je geniet meteen van de voordelen: het is veiliger, goedkoper en sneller. AFAS is al sinds 2008 helemaal UBL-ready – dat is niet zonder reden. En als je het nu nog niet gebruikt: de overheid is al overgestapt. En dat is niet voor niets!

Inkoopfacturen kunnen op verschillende manieren in Profit verwerkt worden, zoals via E-facturen, Scan & Herken-apps of inkoopjournaalposten. AFAS focust op de toekomst van e-facturen (ubl), maar nu wordt slechts 10% van alle facturen als e-factuur uitgewisseld.

Pdf-facturen zijn veel werk om te verwerken. Scan & Herken maakt dit makkelijker door gegevens op de pdf te lezen en herkennen. Dit helpt bij het verwerken van inkoopfacturen, ongeacht hoe ze worden gegeven.

Hoe werkt het precies?

Voor klanten met specifieke wensen blijven partneroplossingen beschikbaar.

Het gratis gebruik is op basis van fair use. Fair use betekent dat we uitgaan van het verwerken van facturen op een eerlijke manier voor de eigen organisatie. De functionaliteit is niet bedoeld voor dienstverlening aan derden.

Het bijwerken van de administratie is een dagelijkse taak. Sommige dingen doe je elke dag en andere dingen wekelijks of zelfs maandelijks. Om je organisatie goed te leiden, moet je de administratie bijhouden. Als je maandcijfers moet geven en de helft is geboekt, is het beter om niets te geven. Het is belangrijk om processen die invloed hebben op het resultaat te doen met zo min mogelijk moeite.

Met AFAS Financieel verwerk je eenvoudig:

  • Bankafschriften (automatisch in te lezen met de bankkoppeling)
  • Beginbalans
  • Betaalopdrachten
  • Facturen (+ E-facturen)
  • Incasso-opdrachten
  • Loonjournaalposten
  • Mutaties boeken
  • Rekeningcourant
  • Terugbetalingen
  • Vaste activa

Alle onderdelen van financieel

  • Actuele wet- en regelgeving
  • Afletteren
  • Auditfile
  • Automatisch betalen crediteuren
  • Automatisch verdelen verbijzonderingen
  • Automatisch verwerken bankafschrift
  • Automatische incasso debiteuren
  • Bankkoppelingen (ING, Rabobank, ABN AMRO & Knab)
  • Betaallink versturen bij de factuur en aanmaning (via Mollie)
  • Bijlagen vastleggen
  • Btw-/ICP-aangifte
  • Budgethouders (& deelbudgethouders)
  • Budgetteren met budgetscenario’s
  • Consolidatie
  • Contractmanagement
  • Crediteurenbewaking
  • Dashboards
  • Debiteurenbewaking
  • Finance Auditor
  • Importeren bankafschriften
  • Investeringsprojecten
  • Kolommenbalans
  • Kredietbeperking & betalingskorting
  • Mandataris Btw- en Icp-aangifte (België)
  • Meerdere administraties
  • Multivaluta
  • Peppol
  • Periodeafsluiting borgen
  • Procuratieschema
  • Proef-/saldibalans
  • Rekening-courantverhouding
  • Reserveringen en verplichtingen
  • Scanbox (scan & herken)
  • Transitorische posten
  • UBL & e-factureren
  • UBD-aangifte
  • Vaste activa
  • Vaste journaalposten
  • Verbijzonderen tot 5 dimensies
  • Verslaglegging
  • Verzamelfacturen
  • VIES Controle (Vat Information Exchange System)
  • Wet Keten Aansprakelijkheid

Universiteit Twente: ‘Door over te stappen op AFAS konden we meer dan twintig applicaties vervangen’

De echte return on investment zit ‘m vooral in het gebruiksgemak voor een heleboel mensen. 

CRM

CRM

CRM

Leg alle contactmomenten vast: digitaal en automatisch

Om mensen zo goed mogelijk te helpen, moet je hun informatie duidelijk en op één plek bewaren. Zo weet je alles over hen en wat ze nodig hebben. Dat is het doel van ons CRM-systeem. Alle gegevens over je contacten staan in één handig systeem. Hier vind je informatie over (mogelijke) klanten, leveranciers, brieven, acties, offertes en ook financiële gegevens.

Relatiebeheer in AFAS CRM is het begin van al je werk. Een goed voorbeeld is een digitaal dossier. Alle dingen rondom een klant, medewerker of contact kun je overal bekijken en aanvullen. Door CRM te koppelen aan je belangrijkste processen, krijg je een compleet dossier met bezoeken, e-mails, forecasts, offertes en facturen. Allemaal in hetzelfde dossier.

Al je contacten in één systeem

De ideale basis voor je bedrijfsprocessen

Je gebruikt CRM-software om contacten bij te houden. Zo zie je klanten, prospects, medewerkers, leveranciers en sollicitanten, allemaal in het CRM.

Op jouw persoonlijke InSite houd je al je contacten bij. Bekijk het dossier, voeg nieuwe contacten toe of pas voorspellingen aan. Alles bewaar je in één handig dossier!

Met de AFAS Pocket app heb je CRM in je broekzak. Ideaal als je veel onderweg bent.

Waar wil je meer over weten?

Klik op een blok en duik de details in

Vanuit verschillende delen van het systeem wordt het dossier vanzelf gevuld. Zo zal een handelsbedrijf factureren vanuit ordermanagement, een bouwbedrijf vanuit de projectadministratie en een softwareontwikkelaar vanuit het abonnementensysteem. Al deze werkprocessen zorgen dat het dossier automatisch wordt gemaakt.

Wat wordt automatisch vastgelegd?

  • Abonnementen (denk aan facturen en contracten)
  • Cursusadministratie
  • Debiteurenbeheer
  • Facturatie
  • Projectadministratie

Met BI-dashboards laat je belangrijke CRM-gegevens duidelijk zien. Je verandert ingewikkelde data in begrijpelijke informatie. Zo krijg je belangrijke informatie om strategische beslissingen te maken!

De volgende dashboards zijn standaard beschikbaar:

  • Cursusmanagement
  • Dossiers
  • Event intelligence
  • Forecast per branche of afdeling
  • Gesloten forecast
  • Niet-gescoorde forecast
  • Open forecast
  • Open workflows

Met cursusbeheer gaat de aanmelding en betaling voor cursussen, seminars of evenementen helemaal goed en snel. Je kunt ook interne trainingen maken en zien wie van je collega’s er is. Je kunt zelfs een reeks aan lessen klaarzetten voor je medewerkers.

De belangrijkste functies

  • Automatisch dossier maken
  • Automatisch facturen sturen
  • Automatisch herinneringen sturen
  • Aanwezigheidslijsten bijhouden
  • Certificaten maken
  • Cursussen aanbieden via je eigen portaal
  • Integratie met de boekhouding
  • Kortingsvouchers maken
  • Overzicht met dashboards

Cursusmanagement voor intern

Medewerkers kunnen zich makkelijk aanmelden voor een cursus via het interne portaal. Misschien moet de leidinggevende of een afdeling dit eerst goedkeuren. In het digitale dossier wordt alles vanzelf opgeslagen. Zo weet je altijd hoe je collega’s zich ontwikkelen!

Cursusmanagement voor extern

Verkoop je cursussen? Met cursusbeheer gaat de aanmelding en betaling voor cursussen helemaal goed. Zo kunnen anderen eenvoudig een cursus of bijeenkomst bij jou volgen.

cursusmanagement systeem met cursusadministratie

Met forecast zie je alles wat er gebeurt met verkopen, de kansen om succes te hebben en de verwachte bestellingen in de toekomst. Je noteert ook waarom je soms niet slaagt. Deze informatie helpt om je bedrijf beter te maken. Je kunt zorgen dat een klant de volgende keer wel voor jou kiest. Je kunt ook vastleggen met wie je concurreert voor een order.

Slim werken met forecasting

  • Forecast kan informatie krijgen van offertes uit het bestelsysteem.
  • Forecast is het begin van de berekening in projecten.
  • De verkoopmedewerker weet wat hij of zij doet.

Leg het hele salesproces vast

  • Bron
  • Campagnes (marketing)
  • Contactmoment
  • Concurrenten
  • Forecast statussen
  • Forecastgroepen
  • Reden afgelegde of succesvolle forecast
  • Workflow offerte

Met OutSite maak jij je eigen klantportaal. Het bijzondere aan OutSite is dat je gegevens uit je ‘achterkant’ haalt en die in een veilige plek laat zien aan anderen. Met het systeem (CMS) achter Outsite maak en verzorg je makkelijk zelf je website.

Wat voor portalen kan je maken met OutSite?

  • Accountancyportaal
  • Bedrijfswebsite
  • Bestelportaal
  • Cursusportaal
  • Klantportaal
  • Vrijwilligersportaal
  • Werken-bij site

Voorbeeld cursusportaal

Voorbeelden van processen via je eigen klantportaal:

  • Abonnementen beheren
  • Cursusmanagement
  • Offertes digitaal ondertekenen
  • Incidenten & ticketing
  • Inzicht in facturen

Met de software van AFAS heb je alles in huis om aan de meest actuele privacywetgeving te voldoen. Zo weet je zeker dat de privacy van je relaties gewaarborgd is. Prettig voor jouw organisatie én voor je relaties. Je kunt ons op onze blauwe ogen vertrouwen, en daarnaast hebben we uiteraard verschillende certificeringen. Zo toont het Data Pro-certificaat aan dat je met onze software kunt voldoen aan de AVG-wetgeving.

Alle data wordt in Nederland gehost onder de Nederlandse wetgeving. Daarnaast ben je verzekerd van een dagelijkse back-up.

Alle onderdelen van CRM

  • AFAS Pocket app
  • AI in workflows & reacties
  • Audio-opname bij een workflow maken (en verwerken met AI)
  • Campagnebeheer
  • Contactpersonen
  • Controle op dubbele CRM-contacten
  • Cursusmanagement
  • Cursustrajecten
  • Digitaal dossier
  • Digitaal ondertekenen
  • Evenementmanagement
  • E-mailingen
  • Enquêtes
  • Evenementenbeheer
  • Forecasting
  • Klantportaal (zelf te bouwen & onderhouden)
  • Organisaties & personen
  • Prospect- en klantbeheer
  • Prospectdossier
  • Relatiemanagement
  • Sales automation
  • Selecties en segmentatie
  • Targets
  • Twee-factorauthenticatie voor je (klant)portaal (optioneel)
  • Voldoen aan de AVG-wetgeving
  • Workflowmanagement

Tijd voor een persoonlijke demo?

MosaLira: ‘Maximale leeropbrengst voor ieder kind’

‘De hele gedachte was telkens: we willen dat mensen zo min mogelijk hoeven te doen. Daarmee haalden we veel werkdruk weg bij de mensen die het systeem inrichtten én bij de rest van de organisatie.’

Projecten

Projecten

Projecten

Kosten en opbrengsten zichtbaar maken met projecten

Als onderwijsorganisatie is een projectadministratie niet je dagelijkse kost. Tóch kan dit interessant zijn dankzij de integratie met Financieel. Met de software van AFAS staat de gehele projectadministratie per project in één centraal systeem. Ideaal voor projectmedewerkers, projectmanagers en externe projectmedewerkers.

Denk aan subsidieprojecten, investeringsprojecten, nieuwbouw, beheren van vastgoed of interne projecten. Door je projecten in software te gieten, digitaliseer en automatiseer je de processen rondom projectmanagement. Zo creëer je overzicht over alle lopende projecten in je organisatie. Daarnaast krijg je een totaaloverzicht over de kosten die het project met zich meebrengt en bouw je één compleet dossier.

Efficiënter aan de slag

Met een goede projectadministratie houd je altijd overzicht

In AFAS Software staat je gehele projectadministratie per project in één centraal systeem. Ideaal voor projectmedewerkers, projectmanagers en klanten!

Op jouw eigen InSite doe je de volledige projectadministratie. Denk aan het boeken van uren of de voor- en nacalculatie.

Ook via via de AFAS Pocket boek je eenvoudig je uren. Handig voor onderweg of wanneer je veel medewerkers in de buitendienst hebt.

Waar wil je meer over weten?

Klik op een blok en duik de details in

De integratie met Financieel en het zichtbaar maken van kosten en opbrengsten is de belangrijkste reden om de module Projecten te gebruiken voor onderwijsorganisaties.

Toepassingen in het onderwijs

  • Beheer vastgoed
  • Interne projecten
  • Investeringsprojecten
  • Nieuwbouw / verbouw
  • Subsidieprojecten

Door in teams te werken vorm je eenvoudig verschillende projectteams. Zo breng je het project samen tot een goed einde!

De voordelen van werken met teams

  • Wijs standaardtaken toe aan teamleden op basis van hun rol
  • Werk samen met externe projectleden
  • Autoriseer medewerkers op basis van hun teamrol

Samenwerken met externen

Met OutSite (je eigen portaal) geef je relaties toegang tot hun eigen projecten en gegevens. Dit is Project Self Service voor je klanten. Ze zijn zo niet alleen altijd op de hoogte, maar je kunt ook echt samenwerken met je klant in een beveiligde omgeving.

Met de BI-dashboards toon je belangrijke data op een overzichtelijke manier. Je maakt van ruwe data begrijpelijke informatie. En dat levert je actuele stuurinformatie op!

De volgende dashboards zijn standaard beschikbaar:

  • Projectstatistieken
  • Project projectleider
  • Project Self Service

De belangrijkste onderdelen van Projecten

  • Autorisatie op basis van projectrol
  • Geldigheidscombinaties
  • Kosten boeken
  • Project Self Service (Geïntegreerde samenwerking met externen)
  • Projectdossiers
  • Projectfases
  • Projectresultaten
  • Teams
  • Voorcalculaties / offertes

Codarts Rotterdam: ‘Van ‘go’ naar live in recordtijd’

‘Een goed functionerend systeem helpt bij het managen en inzetten van een van onze belangrijkste productiefactoren, namelijk de medewerkers.’

Inkoop

Inkoop

Inkoop

Van budget tot betaling

Van budget tot betaling: de administratie vereenvoudig je met inkoop. Zo heb je altijd voldoende spullen in huis, maar beperk je de administratie daarvan.

Op welk niveau je ook bezig bent met inkoop, je hebt altijd te maken met verschillende mensen en verschillende afdelingen. En daar komt de nodige administratie bij kijken. Daar wil je grip op houden, toch? De module inkoop gaat je hierbij helpen.

Van bestelling tot levering

Automatiseer je inkoop, verkoop en voorraadbeheer

Succesvolle verkoop begint bij de eigen inkoop. Via InSite heb je volledig de controle over alle inkoopprocessen.

Profit is de backoffice. Vanuit hier richt je al je processen in.

Waar wil je meer over weten?

Klik op een blok en duik de details in

Je doorloopt een cyclus van offerte, order, bestelling en ontvangst. AFAS maakt jouw inkoopproces eenvoudiger én biedt je de inzichten die je nodig hebt.

De voordelen van inkoop met AFAS

  • Het proces van bestelling tot ontvangst vindt plaats in één systeem
  • Leg contractafspraken vast en profiteer van automatische herinneringen
  • Met inkoopaanvragen starten collega’s zelf het inkoopproces
  • Tientallen OCI-koppelingen standaard beschikbaar
  • Veel automatisch te realiseren binnen het proces van inkoop

Wil je voorraad vastleggen? Dan gebruik je hiervoor de module voorraadbeheer. Je voorraadbeheer is op veel manieren verweven binnen je onderwijsinstelling.

Staat je voorraad op verschillende locaties? Heb je honderden leveranciers? Geen probleem: in AFAS Software staat alle informatie op één centrale plek.

De voordelen van voorraadbeheer met AFAS

  • Realtime overzicht over je voorraden
  • Meerdere magazijnen beheren
  • Integratie met je boekhouding
  • Eenvoudig te koppelen

Met de BI-dashboards toon je belangrijke data op een overzichtelijke manier. Je maakt van ruwe data begrijpelijke informatie. En dat levert je actuele stuurinformatie op!

De volgende dashboards zijn standaard beschikbaar:

  • Actuele voorraad
  • Inkoop
  • Voorraad

Alle onderdelen van Inkoop

  • Bestelportaal (bouw je eigen portaal)
  • Budgetteren
  • Contractbeheer
  • Dashboards
  • Goederenontvangst
  • Inkoop
  • Inkoopbeleid vastleggen (procuratieschema)
  • Magazijnbeheer
  • OCI-koppelingen met leveranciers (bekijk de lijst)
  • Voorraadbeheer

AFAS Pocket

AFAS Pocket app

AFAS Pocket

De #1 business app van Nederland

Met de AFAS Pocket app regelen je je belangrijkste taken & HR-zaken gewoon via de telefoon.

  • CRM
  • Loonstroken
  • Projecten
  • Taken & signalen
  • Urenregistratie
  • Verlof
  • Verzuim

Wist je dat AFAS Pocket iedere maand door > 1 miljoen Nederlanders (!) gebruikt wordt? Dit aantal stijgt nog elke dag!

AFAS Pocket in de praktijk

Alle onderdelen van AFAS Pocket

  • Agenda
  • Autorisatie
  • Berichten (chat)
  • Beschikbaar op je telefoon & tablet
  • Bezetting
  • CRM
  • Digitaal ondertekenen
  • Digitaal visitekaartje
  • Declaraties
  • Dossieritems insturen
  • Eigen menu met documenten en links
  • Huisstijl toepassen (logo & kleuren)
  • Inkooporders boeken
  • Integratie met de ERP-software
  • Loonstroken
  • Medewerkersgegevens wijzigen (adres etc.)
  • Meerdere talen (Engels, Vlaams, Frans, Engels & Duits)
  • Multiomgeving
  • Nieuws
  • Onboarden
  • Organisaties en personen aanmaken
  • Projecten
  • Pushnotificaties (zelf in te stellen)
  • Signalen
  • Spraaktaak inspreken (automatisch AI-transcript)
  • Taken
  • Twee-factorauthenticatie
  • Uren boeken
  • Verlof (raadplegen, aanvragen & saldo)
  • Werkgeversverklaring opvragen
  • Wie is wie
  • Ziek melding

Blosse Onderwijs: Inzicht in administratie en duidelijkheid

‘Leerkrachten doen honderd dingen tegelijk. Voor hen is AFAS Pocket echt ideaal. Je hoeft niet meer achter een computer te kruipen, want je kunt gewoon je mobiel erbij pakken.’

AFAS Online

AFAS Online

AFAS Online: werken vanuit de cloud

AFAS Online is het cloudplatform waarop AFAS haar software aanbiedt. Het platform zorgt ervoor dat de software snel en stabiel bereikbaar is, altijd up-to-date blijft en back-ups geregeld zijn. Er wordt continu geïnvesteerd in de hardware van het platform, zodat jij steeds met de modernste technologie werkt.

Alle voordelen van AFAS Online

  • AI-functies
  • Automatische updates (software en cao’s)
  • Bankkoppeling
  • Belastingdienstcertificaat voor Digipoort (niet voor IB & Vpb)
  • Best-practices worden in de software toegevoegd (standaardinrichting)
  • Dagelijkse back-up
  • Dagelijks opzegbaar (na één jaar)
  • Dashboards en Business Intelligence
  • De data wordt in Nederland gehost onder de Nederlandse wetgeving
  • Geen investeringen in hardware
  • ISO 27001, NEN 7510 en ISAE 3402-II gecertificeerd (bekijk alle certficeringen)
  • Je profiteert van de gemeenschappelijke kennis, ervaring en werkwijze van bijna 14.000 klanten en > 3 miljoen gebruikers
  • Koppeling met Kamer van Koophandel (KvK) voor het automatisch updaten van klant- en adresgegevens
  • Rechtsgeldig digitaal ondertekenen
  • Twee-factor-authenticatie
  • Werken via het web of de app

Een lokale installatie van AFAS Online is niet mogelijk.

  • Altijd up-to-date: wij doen de updates

    Je gebruikt AFAS software in de cloud. Wij zorgen voor systeembeheer, goede beveiliging en elke dag een back-up. Jij blijft eigenaar van de data.

    Omdat je met AFAS Online werkt, worden cao-updates, nieuwe versies, patches en wettelijke wijzigingen voor jou automatisch geïnstalleerd. Het gebeurt vaak ’s nachts of in het weekend op een tijd die vooraf bekend is. Zo ben je niet alleen altijd bij met je software, maar ook met wet- en regelgeving.

  • Beveiligd platform

    AFAS werkt elke dag aan de veiligheid van het platform. Ons Cloudplatform AFAS Online wordt regelmatig getest. Hier zie je alle certificeringen en controles.

    Het datacentrum, de verbinding en het beheer van gegevens staan onder streng toezicht. Zo weet jij zeker dat jouw bedrijfsgegevens veilig in de cloud zijn. Het datacentrum is in Nederland en moet de Nederlandse wet volgen.

Koppelen met AFAS

Koppel je favoriete software

Bij veel bedrijven staan gegevens van bijvoorbeeld werknemers of klanten ook in andere software. Het gevolg is dat dezelfde gegevens op verschillende plekken in het bedrijf worden bewaard en beheerd.

Dit zorgt voor meer kans op fouten en veel verloren tijd. Dit kan anders. Als je bijvoorbeeld met software voor je branche werkt én met onze software, hoef je gegevens niet dubbel in te voeren. Met de Connectoren van AFAS zorg je dat beide programma’s echt tegelijk met elkaar zijn verbonden en veilig gegevens kunnen delen.

Gecertificeerde koppelingen

Veel bedrijven die software maken, hebben een standaard koppeling gemaakt met AFAS. Zo weet je zeker dat deze getest is op werking en veiligheid, onderhouden wordt én gecertificeerd is door AFAS.

Opleidingen

AFAS Opleidingen

Ga van ‘hoe werkt dit?’ naar ‘kijk mij dit fixen’

AFAS Opleidingen

Niemand is graag afhankelijk van anderen om iets gedaan te krijgen. Toch heb je soms hulp nodig met AFAS, simpelweg omdat je niet weet hoe iets werkt of aangepast moet worden.

Bij AFAS geloven we dat kennis dé sleutel is tot zelfstandig succes. Jaarlijks volgen meer dan 15.000 cursisten een opleiding bij AFAS. Klanten die structureel blijven leren, hebben tot 70% minder ondersteuning nodig van onze consultants. Waarom? Omdat zij weten hoe het werkt en zelf aan de knoppen durven te zitten.

Met gratis zelfstudies en ons opleidingsabonnement L3 heb je altijd toegang tot de juiste kennis, precies wanneer jij die nodig hebt. Zo leer je sneller, werk je slimmer en haal je meer uit je automatisering.

Alle startcursussen zijn helemaal gratis. Je volgt ze online als zelfstudie, wanneer het jou het beste uitkomt. En als klant van AFAS ben je welkom om de zelfstudie onder begeleiding van een ervaren docent te volgen in Leusden.

AFAS maakt kennis nóg toegankelijker met gratis startcursussen en een voordelig L3-abonnement voor onbeperkte kennistoegang. Hierdoor kun je het beste uit je automatisering halen, op jouw manier, in jouw tempo, en op jouw moment.

Het L3-abonnement is scherp geprijsd. Voor veel organisaties is het al snel de slimste keuze. Want we vinden dat kennis toegankelijk én betaalbaar moet zijn. Zo kun je snel en zonder drempels zelf aan de slag, zonder dure hulp van buitenaf.

Of vraag ernaar bij jouw AFAS contactpersoon!

Brochure L3

De AFAS Template

Jouw organisatie is uniek, jouw bedrijfsprocessen niet. Daarom hebben we in de AFAS Template veel processen voor je klaargezet, specifiek op basis van de beste werkwijzen in jouw branche.

In de afgelopen 30 jaar hebben we meer dan 14.000 klanten geholpen met ons product. Op basis van deze ervaringen hebben we een template gemaakt. Deze template is een sjabloon met veelvoorkomende processen, klaar om te gebruiken. Zo hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden en bespaar je tijd en geld met de beste werkwijze in jouw branche.

Als je al langer met AFAS werkt, profiteer je nog steeds van de beste werkwijzen. De meeste krijg je bij een nieuwe versie zodat je er meteen mee aan de slag kunt.

Wil je echt de diepte in?

Workflows en AI

Workflows

Inzicht en overzicht in elke stap

Workflows zijn belangrijk voor automatisering. Door de processen van je organisatie in software vast te leggen, worden ze gestructureerd, efficiënt en soms zelfs automatisch uitgevoerd.

Voordelen van werken met workflows:

  • Alle taken zijn duidelijk en op één plek, met een eenvoudige manier om informatie te delen.
  • Voortgang is altijd zichtbaar voor iedereen en elke stap wordt vastgelegd.
  • Gebruik AI om je opdrachten voor je uit te voeren in workflows
  • Stel je eigen workflows samen of gebruik onze standaardmodellen.
  • Regel alle communicatie en processen op een gestructureerde manier.

AI in AFAS: maak kennis met Jonas

In AFAS Software noemen we onze AI-functies Jonas. Deze slimme functies helpen je om sneller en makkelijker te werken. En daar zijn workflows natuurlijk superhandig voor.

AI in Reacties

Met Jonas kun je snel en gemakkelijk reacties toevoegen aan dossieritems. Als je een reactie wilt schrijven, kun je Jonas een opdracht geven. Jonas analyseert je opdracht en geeft je een antwoord. Dit helpt je bijvoorbeeld bij het maken van een samenvatting of een vertaling. Zo hoef je minder zelf te doen en gaat het werk sneller.

Geautomatiseerde AI-analyse in de Workflow

Jonas kan ook automatisch opdrachten voor je uitvoeren in een workflow. Dit betekent dat Jonas je helpt bij het nemen van beslissingen door op de achtergrond je opdrachten te analyseren en antwoorden te geven. De AI-teksten verschijnen automatisch op het juiste moment in de workflow, bijvoorbeeld na een specifieke taak of actie. Zo krijg je de informatie precies wanneer je die nodig hebt.

Bouw je eigen workflow met je eigen bronnen

In je workflow leg je je eigen prompt vast. Hiervoor kan je eigen bronnen toevoegen, zoals bijvoorbeeld een lijst met veelgestelde vragen of de meest recente cao. Zo voorkom je dat AI antwoorden gaat verzinnen en alleen zinvolle reacties geeft.

P4 Jonas workflow met AI-workflows met bronnen

CSR & Control Framework

CSR en Control Framework
CSR

CSR & Control framework

Breng het in de praktijk en maak het meetbaar

Aan de slag met ISO, CSRD of een andere audit of certificering? Maak het mogelijk met het Control framework in AFAS!

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is in 2024 ingegaan en is een verplichting voor veel bedrijven. Door nu al te beginnen met het verzamelen en structureren van gegevens, zorg je ervoor dat jouw organisatie klaar is voor de toekomst. Het standaard meegeleverde controleframework helpt om aan deze rapportage-eisen te voldoen.

AFAS biedt procesondersteuning om CSRD in de praktijk te brengen met het Control framework. Je krijgt daar de nodige tools en handvatten voor.

Wat leg ik vast in de software van AFAS?

  • Plan
    Een plan bevat de basisinrichting die vaker, bijvoorbeeld jaarlijks, of voor verschillende administraties, kan worden gebruikt.
  • Regel
    Een regel bevat de inhoud waar je als organisatie mee aan de slag gaat en waar de eventuele audit op zal worden uitgevoerd.
  • Thema’s
    Hier komen de Rapportage-eisen terug die je in het plan hebt gekozen. Ook hier kun je zelf rapportage-eisen toevoegen of verwijderen.
  • Beheersmaatregel
    Je kunt specifieke risico’s in kaart brengen met betrekking tot de rapportage-eis en aangeven wat de maatregelen zijn die je hiervoor neemt.
  • InSite
    AFAS levert standaardpagina’s mee om CSRD op InSite te raadplegen.

Ook andere certificeringen regel je met het control framework

Wil je gestructureerd je ISO-audit doorlopen of werken aan de MVO-prestatieladder? Het Control framework maakt dit eenvoudig! Gebruik deze functionaliteit voor ISO-certificeringen, MVO-prestatieladder, CSRD, Normenkader IBP, NEN 4400-1, of stel je eigen controleframework samen voor specifieke bedrijfsprocessen.

Tijdens de AFAS Open 2024 in juni 2024 vertelde productmanager Mohamed El Abdouni over CSRD en hoe AFAS je helpt.

CSR Dashboard

In AFAS kun je gegevens vastleggen die bijdragen aan een betere wereld. In dit dashboard krijg je inzicht in deze gegevens. Op één handige plek. Hierin word je vastgelegde bedrijfsinformatie rondom milieu en mensen gevisualiseerd. Denk aan:

  • CO2-uitstoot
  • Energieverbruik
  • Percentage zelf opgewekte energie
  • Samenstelling medewerkersbestand, zoals:
    • Afkomst
    • Gender
    • Leeftijd
  • Gereden kilometers van je wagenpark
  • Percentage elektrische leasewagens

Planeet: Goed zijn voor de aarde

  • Gebruik minder papier: Profiteer van de kracht van digitalisering met digitale dossiers, ondertekening, facturen, Pocket urenregistratie en dashboards.
  • Zorg voor een verantwoord wagenpark: Beheer en optimaliseer je wagenpark met het Wagenpark Dashboard.
  • Kijk waar ruimte is voor verbetering: Registreer en evalueer je CSR-prestaties met het CSR Dashboard

Mens: Goed zijn voor je mensen

  • Betere werk-privé balans: Faciliteer thuiswerken voor een betere work-life balance.
  • Houd rekening met mensen met een beperking: Maak je websites toegankelijk voor iedereen met digitoegankelijkheid.
  • Creëer zinvol werk: Automatiseer repeterend controlewerk met workflows voor o.a. inkoopaanvragen, verlof, declaraties en uitzend urenbriefjes.
  • Borg en deel kennis in InSite: Creëer een online kennisbank met documentmanagement en ontwikkel eigen online cursussen.
CSR

Profit: Stimuleer anderen om meer met CSR bezig te zijn

  • Zet anderen aan het denken: Gebruik de workflow Leveranciersbeoordeling om bewustzijn rond CSR bij leveranciers te vergroten.
  • Geef ruimte aan goede initiatieven: Realiseer hergebruik van goederen en zet documentmanagement in voor het organiseren van ruilacties of hulpacties.
  • Help je mensen elkaar te leren kennen: Verbeter de interne communicatie en relaties met de wie-is-wie op InSite en Pocket.
  • Waardeer je werkers en leveranciers: Zorg voor eerlijke en tijdige betaling voor geleverde diensten.

Dit is zomaar een rij van onderdelen waar je nú al mee aan de slag kunt.

Vanaf 2024 is de CSRD-wetgeving ingegaan. Daardoor gaat CSR een belangrijke rol spelen voor elke organisatie. Grote organisaties moeten hier sinds 2024 ook over rapporteren.

De invoering van de CSRD betekent concreet dat je als organisatie moet rapporteren over wat je doet aan duurzaamheid. Als je al bezig bent met maatschappelijk verantwoord ondernemen, heb je in ieder geval al beleid gemaakt en doelen gesteld. Ben je daar überhaupt nog niet mee bezig? Dan is dit je eerste stap.

We vertellen je er graag met over in onze blog: Wat is Corporate Social Responsibility? Betekenis en uitleg.

Dit is AFAS

Dit is AFAS

Een Nederlands familiebedrijf uit Leusden

AFAS is een Nederlands familiebedrijf. Een beetje gek, een tikkeltje eigenwijs, maar vooral vol passie als het gaat om klanten en het inspireren van ondernemers. We ontwikkelen innovatieve softwareproducten voor de zakelijke markt en nemen daarbij graag onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Wij inspireren je graag! Hoe dan? Neem ons product. Wij maken ERP-software. Dat klinkt niet heel sexy, maar is wel onmisbaar voor ieder bedrijf. Als bedrijf wil je bezig zijn met je product of dienstverlening, niet met de administratieve processen die daarbij horen. Daar helpt onze software je bij. Door slimme automatisering zorg je dat bedrijfsprocessen vereenvoudigd worden of zelfs verdwijnen. Dit zodat jij nog meer tijd hebt voor waar het om draait: ondernemen.

AFAS en Corporate Social Responsibility

Met liefde

Een betere wereld. Dat is waaraan we willen bijdragen met CSR. Dat doen we met liefde, vanuit ons hart. Én dat doen we systematisch. Want we zijn dol op meetbaar maken en elke dag een procentje verbeteren. Het liefst door te automatiseren, te digitaliseren en te innoveren.

Vervuiling, sociale ongelijkheid, klimaatverandering … deze wereld kan zoveel beter! Het goede nieuws is dat eigenlijk iedereen zich daar steeds meer bewust van is. Er is steeds meer kennis over wat goed is voor de aarde en dus voor ons, en over wat de impact is van de dingen die we doen, of juist niet doen. Overal zien we initiatieven om de wereld een betere plek te maken: van klimaatmarsen tot The Ocean Cleanup en allerhande wetgeving. Aan zo’n beweging doen we graag mee. Hieronder lees je waarom.

Tijd voor een persoonlijke demo?