Hoe je jouw bedrijf schaalbaar maakt


Sterk groeien en succesvol zijn is niet voor elk bedrijf weggelegd. Daar is een model voor nodig dat schaalbaar is. Maar hoe vind je die en gebruik je dat voor jouw bedrijf?


Als het goed is doe je als ondernemer waar je in excelleert en energie uit haalt. Je kent je sterke én je zwakke punten, en hoe die zich vertalen naar werkzaamheden of aandachtsgebieden in de organisatie. Je hebt voor jezelf helder waarom je ondernemer bent, wat je bedrijf doet en waarom het bestaat. Ook heb je in de loop der tijd partners om je heen verzameld die je met hun expertise verder helpen te groeien. De zaken gaan goed en de toekomst ziet er rooskleurig uit.

De realiteit van schaalbaarheid en groeien

Toch is het vaak zo dat na een eerste periode van groei de inkomsten van een nieuwbakken bedrijf stagneren. Als ondernemer heb je misschien wel een product dat aansluiting vindt op de markt, maar het kan lastig zijn om je concept ook daadwerkelijk te laten vliegen. Je hebt behoefte aan een duurzame bedrijfsstructuur en schaalbaarheid is daarbij het sleutelwoord. Met een schaalbare onderneming kun je jouw onderneming aanpassen aan groei en – in periodes dat het minder gaat – krimp. In een ideale situatie kun je de verkoop van je product of dienst sterk opvoeren, zonder dat er zich knelpunten voordoen in bijvoorbeeld productie, distributie of after sales.

Het belang van schaalbaarheid

Zorg dat je al in de opstartfase van je bedrijf nadenkt over schaalbaarheid. Je kunt na een jaar of vijf weliswaar nog steeds je onderneming schaalbaar maken, maar dan zal het veel meer moeite kosten. Je hebt al investeringen gedaan en personeel aangenomen, wat het lastiger maakt om het roer om te gooien.

Voorspelbaarheid en herhaalbaarheid gaan hand in hand met schaalbaarheid. Je wilt enerzijds je toekomstige resultaten zo goed mogelijk kunnen voorspellen en anderzijds moeten de dingen die jij vandaag goed doet, morgen door een ander herhaald kunnen worden. Om te groeien, heb je meer mensen nodig.

Elke groeiende onderneming loopt risico’s. De markt laat zich lastig voorspellen en na een periode van organische groei kan het zomaar zijn dat het aantal leads terugloopt of dat je niet de juiste mensen vindt om je team uit te breiden. Toch zijn veel risico’s te vermijden. Veel groeiende bedrijven onderschatten het belang van een stevig fundament. Dat fundament leg je door je administratie zoveel mogelijk te automatiseren en interne processen zoveel mogelijk vast te leggen in workflows. Vanuit deze basis kun je de groei inzetten en voorkom je problemen die de continuïteit van je bedrijf bedreigen.

Een schaalbaar businessmodel

En ook al heb je de basis van je onderneming goed neergezet, toch blijft het een uitdaging om een robuuste, flexibele en schaalbare organisatie neer te zetten. Als de druk op de onderneming toeneemt, wil je aan de vraag blijven voldoen. Dit mag alleen nooit ten koste gaan van de omzet, kwaliteit en klanttevredenheid. Focus daarom op schaalbaarheid op elk niveau van de organisatie, van Sales en marketing tot HR, IT en de klantenservice. Door een goede afstemming tussen die afdelingen ben je goed voorbereid op huidige en toekomstige veranderingen.

Om de verschillende onderdelen van je bedrijfsvoering in kaart te brengen en te bekijken hoe schaalbaar dat model is, kun je gebruikmaken van het Business Model Canvas. Dit is een visueel overzicht bestaande uit negen bouwstenen (zoals de Value Proposition en Key Partners). Het helpt je met het met het opstellen en/of aanscherpen van een schaalbaar businessmodel.

Er is helaas geen ‘One Size Fits All’ businessmodel dat elke onderneming succes zal brengen. Wel kun je de tips hieronder gebruiken om je eigen businessmodel vorm te geven.

  • Kijk bij de ontwikkeling van je businessmodel altijd naar de vraag van de klant, voor hem ga je immers waarde creëren. Hoe ziet die waarde eruit?
  • Experimenteer met verschillende businessmodellen voor verschillende doelgroepen. Je eerste idee hoeft niet het beste te zijn. Met een Business Model Canvas maak je in een paar minuten een schetsontwerp van je businessmodel.
  • Onderzoek verschillende verdienmodellen bij het maken van de schetsen. Wie weet is het op de lange termijn slimmer om met een abonnementsmodel te werken dan je te richten op directe verkoop.
  • Stel jezelf ‘wat als’ vragen om de nieuwste trends mee te nemen in je businessmodel en het toekomstbestendig te maken. Ga denken in verschillende scenario’s.
  • Test je businessmodel! Het is beter om aan de slag te gaan met een beknopt plan dat de essentie bevat, dan achter je bureau te zitten met een businessmodel dat tot in de puntjes is uitgewerkt.

Bonustip: investeer in je personeel

Schaalbaarheid gaat niet per definitie om meer mensen op meer projecten. Juist bij een bedrijf dat groeit, is het van belang om voldoende tijd te besteden aan werving en selectie van nieuw personeel. Maak inzichtelijk welke vaardigheden en kennis nieuwe medewerkers nodig hebben om daadwerkelijk een bijdrage te leveren aan de organisatiedoelstellingen. En misschien nog wel belangrijker, passen ze bij de cultuur van jouw bedrijf? Heb je na een aantal sollicitatiegesprekken de juiste kandidaat gevonden, zorg dan voor een goede introductie (onboarding) zodat hij of zij zo snel mogelijk een bijdrage kan leveren aan de verdere groei van je bedrijf.

Vergeet daarnaast niet te investeren in de mensen die al voor je werken. Die ervaren mogelijk een hoge werkdruk door de snelle groei van de organisatie. Grote veranderingen brengen onzekerheid met zich mee, dus het is belangrijk om duidelijk en regelmatig te communiceren over organisatiedoelstellingen, verwachtingen en voortgang.

En tenslotte: naarmate je bedrijf groeit, verandert ook jouw rol. Wees je hier bewust van. Als leidinggevende ga je taken delegeren en meer verantwoordelijkheid bij medewerkers neerleggen. Ook daarbij is het enorm belangrijk dat belangrijke bedrijfsinformatie en werkinstructies centraal zijn vastgelegd.

Werk je al met een schaalbare totaaloplossing voor je bedrijfsprocessen?

Veel administratieve bedrijfsprocessen binnen jouw organisatie hangen met elkaar samen. Van het beheren van je (klant)relaties tot het uitbetalen van je medewerkers en van het schrijven van projecturen tot de financiële administratie. Daarom hebben we één compleet ERP systeem ontwikkeld waarin al deze activiteiten plaatsvinden en samenkomen. Het resultaat? Jij verliest geen tijd aan dubbele vastlegging, werkt super efficiënt en kan je zorgeloos richten op je kerntaken!