E-commerce als verdienmodel, de voor- en nadelen

 

E-commerce omarmen is een no-brainer. Immers, doe je dit niet, dan rent de concurrentie je voorbij.

Maar voordat de meeste bedrijven actie ondernemen, willen ze wel graag een zekerheid over de omzet- en winstkansen. Hoe zit het met het verdienmodel van e-commerce? Wat werkt en wat niet? Welke voordelen biedt een webshop en hoe zit het met de nadelen?

Groeikansen en gouden bergen voor webshops

Het zijn verwachtingen die ondernemers hebben bij het starten met een webshop, al dan niet als aanvulling op bestaande business. Je hoort de verhalen nog regelmatig, iemand begint op een zolderkamertje zelfgemaakte armbanden te verkopen en een jaar later draaien ze een omzet van meer dan een half miljoen. Maar er zijn ook andere verhalen te horen; bedrijven die hun marges zien slinken door hoge verzend- en retourkosten en geen tijd meer hebben voor datgene waarvoor ze het bedrijf ooit begonnen. Daarom zetten we hier de voor- én nadelen van e-commerce als verdien model op een rijtje. 

De voordelen van een webshop met online verdienmodel

E-commerce biedt bedrijven kansen om producten en diensten aan een breed publiek te verkopen, breder dan in de offline wereld. De mogelijkheden om zichtbaar te zijn, zijn oneindig. Naast de eigen website en webshop zijn er verkoopplatformen van derden, zoals Bol.com en Marktplaats en natuurlijk zijn er de social media platformen en kansen via sites als WeChat. Die zichtbaarheid kan ook een valkuil zijn omdat dit eventueel leidt tot hoge marketinguitgaven. Toch zouden de voordelen van een webshop moeten opwegen tegen de nadelen.

Welke voordelen zitten er aan het verdienmodel van e-commerce voor bijvoorbeeld handelsbedrijven?

  • Gebruik maken van diverse salesplatformen biedt meer verkoopkansen voor relatief lage investeringen
  • De drempel om internationaal uit te breiden door online adverteren en verkopen is lager 
  • De mogelijkheden om nieuwe klantgroepen aan te boren nemen sterk toe. Bijvoorbeeld door personalisatie van artikelen / maatwerkproducten.
  • E-commerce is een stok achter de deur voor het automatiseren van diverse handelingen. Dit kan de hoeveelheid administratief werk en het maken van fouten reduceren. Goede software, voor bijvoorbeeld je registratiesysteem is een ‘must’.
  • De klant ervaart de ontvangst van online verkochte producten als een ‘cadeau’. Verpakkingen kunnen daarom dienst doen als marketinguiting en klantenbinding.
  • Speel met marges. Het ene product verkoopt alleen met een lage marge, maar bij andere producten is best een hogere marge te berekenen.

Het personaliseren van artikelen

De mogelijkheden die e-commerce als nieuw verdienmodel biedt aan handelsondernemingen zijn onuitputtelijk. Een ontwikkeling die in opkomst is, is het personaliseren van artikelen. Bijvoorbeeld schoenen of kleding. Maar er zijn ook food-webshops waar consumenten zelf kunnen aangeven met welke ingrediënten ze hun eten willen ontvangen. Tegenwoordig zijn ook de webshops met een subscribtion model, op abonnementsbasis, niet meer weg te denken, zoals Spotify of boekenverkoopsites. Dit type 'Pay as You Go'-abonnementen geven webshops in elk geval de garantie op een stabiele cashflow, wat erg aantrekkelijk kan zijn. Wel zijn vaak grote aantallen abonnees nodig.

Het laten leasen van artikelen is ook een mogelijkheid. Een leasespijkerbroek die terugkomt, is daarna vermoedelijk nog wel te verkopen. Bij al deze voordelen geldt wel: bereken, reken en analyseer wat de inkomsten en uitgaven zijn en houd waar mogelijk rekening met het wisselende aankoopgedrag van consumenten. Leg alle gegevens grondig vast in een robuust systeem dat makkelijk data kan delen met systemen van ketenpartners.

 

De nadelen van e-commerce

E-commerce biedt niet alleen kansen. Een ondernemer die niet oplet komt zeker ook in aanraking met de nadelen. Meer nog dan bij offline handel is het bij e-commerce van belang om een duidelijke strategie uit te stippelen. Ook is het een voorwaarde voor een handelsonderneming om scherp te hebben of de beloofde artikelen uit voorraad op tijd bij de klant kunnen zijn. Het artikel moet uiteraard aan de beschrijving voldoen. En klanten verwachten tegenwoordig steeds meer. Is dit niet op orde, dan zal de reactie van een online klant meer effect hebben op het succes van de onderneming dan bij een klacht van een ‘offline klant’. De reactie is immers zichtbaar en te delen op het internet.

Wat zijn nu enkele van de belangrijkste nadelen of gevaren van e-commerce?

  • Onjuiste gegevens vermelden over een artikel of de voorraadhoogte. Dit kan leiden tot teleurstellingen en slechte reviews.
  • Financiële problemen door het niet juist in kaart brengen van de verzend- en retourkosten. Vooral de retourkosten kunnen de winstmarges flink aantasten.
  • Online verkopen op diverse platformen vereist een bijpassende investering in klantenservice-systemen.
  • Offline klanten die veranderen in online klanten zijn veel minder vergevingsgezind. 
  • Marges zijn klein, dus maak keuzes. Verzorg bij de ene artikelgroep de logistiek zelf, huur voor een andere artikelgroep een fulfilmentpartner (logistieke afhandelaar van webshopverkopen) in of gebruik drop-shipments (direct vanaf de leverancier aan klanten leveren).
  • Persoonlijk contact is moeilijker en het opbouwen van een relatie met je klant waardoor ze steeds terugkomen is moeilijker. 

Een van de grootste gevaren van e-commerce is het aanhouden van te veel voorraad. Binnen een webshop een long-tail aan producten aanbieden is leuk, maar wat is de omloopsnelheid per artikel? Ook retourartikelen zijn een gevaar voor de winstgevendheid. Je kunt dit zoveel mogelijk voorkomen door goede beschrijvingen, afmetingen en productfoto's op de website te vermelden. Toch kunnen ze ook kansen bieden. Een webshop die toestaat dat consumenten (gratis) artikelen retourneren, kweekt daarmee vertrouwen. Is de ervaring van de consument goed, dan zal hij/zij zeker terugkomen.

Glas halfvol? Start met e-commerce! 

Handelsondernemingen die een webshop willen starten moeten dat zeker doen. Elke kans aangrijpen die zich voordoet is immers ook ondernemen. Maar het advies is wel om de kans op een nieuw verdienmodel goed door te rekenen. Zet een strategie uit, bedenk welke verkoopkanalen daarbij passen en zet de eerste stappen. Dat kan met relatief kleine investeringen. Veel online platformen, zoals CARTwise, Gladior, Lightspeed, Magento en WooCommerce zijn immers al ontwikkeld. En over een ERP of registratie-/transactiesysteem beschik je al. Grote partijen als Bol.com, Marktplaats, Amazon en Ebay, bieden verkoopkansen. Hetzelfde geldt voor Facebook en Google. Maar het is aan jou om de kansen te grijpen die zich aandienen, want bij een ondernemer is het glas altijd halfvol, toch?

Lees ook: Alle ins en outs van een b2b-webshop

De administratie ook beperken met één ERP-systeem?

Of het nu gaat om voorraadbeheer, in- en verkoop, CRM of de financiële boekhouding met de ERP software van AFAS beschik je over één volledige oplossing om de administratie tot een minimum te beperken.