LINDA. werkt een jaar aan haar gezondheid

5 minuten
6572

2016 was een succesvol jaar voor de redactie van LINDA. De ene na de andere champagnefles werd ontkurkt voor weer een nieuw verkooprecord voor LINDA.magazine, LINDAnieuws of LINDA.tv. Maar, er was niet alleen maar goed nieuws. Een aantal jonge medewerkers kreeg een burn-out. Enkele oudere collega’s hadden behoefte aan een lange vakantie. En de redactie was zo krap behuisd dat mensen liever thuis gingen werken omdat ze zich op kantoor niet konden concentreren. “Tijd voor een pas op de plaats”, aldus Jildou van der Bijl, algemeen hoofdredacteur en creatief directeur van LINDA. “Het komend jaar wordt een ‘plateaujaar’.” Na dertien jaar ongebreidelde groei gaat het merk nu meer aandacht besteden aan haar eigen gezondheid.  

Enkele jaren terug introduceerde Jildou van der Bijl de ‘Tien Wetten van LINDA.’, tien gouden regels voor werken bij het magazine. Van der Bijl: “Daar stonden teksten in als ‘We gaan altijd voor een tien met een plaatje’, ‘We werken alleen met de beste mensen’ en ‘Nee bestaat niet’. Dat zit ook in ons dna. En in ons aannamebeleid. We hebben zoveel aanbod van jonge, goede, perfectionistische en ambitieuze mensen, dat we het voor het kiezen hebben. En dus nemen we alleen de besten aan. Mensen die het graag goed willen doen, altijd maar doorgaan en geen ‘nee’ kunnen zeggen. Die we veel verantwoordelijkheid geven, maar weinig coaching, omdat we die skills zelf ontberen. Daar zagen wij tot voor kort niets verkeerds in. Totdat de een na de ander omviel. We hadden een mijnenveld aangelegd voor het krijgen van een burn-out.”

Werken bij LINDA. een cadeautje

Het gebeurde geregeld dat Van der Bijl over de redactie liep en medewerkers haar vroegen ‘Jil, je gaat toch niet weer wat verzinnen?’ Zij zagen het als een opgave in plaats van ‘leuk, iets nieuws’. “Zelfs de feestjes waren te veel van het goede. ‘Hebben we nu weer champagne? Ik moet nog werken!’ Het werkplezier moet weer terugkomen. Van een collega die afscheid nam kreeg ik de tip: ‘Ik vond werken bij LINDA. altijd een cadeautje. Jij moet zorgen dat het zo blijft.’ Plezier in werk vertaalt zich door naar het product dat je maakt. ‘Wat moeten ze daar een lol hebben bij het maken van het blad!’ Dat is wat lezers van LINDA. zouden moeten denken.”

Begin december kondigde Van der Bijl tijdens de tweejaarlijkse strategiedag het plateaujaar aan bij haar collega’s. “We bieden workshops aan, bijvoorbeeld over werk-privébalans en perfectionisme. Twee coaches gaan sessies verzorgen speciaal voor de twintigers en dertigers. Het hele MT moet op managementcursus. Ik ook. Er zitten hier allemaal medewerkers die de beste zijn in hun vak, maar dat wil niet zeggen dat ze ook over de juiste people managers skills beschikken. En per 1 februari verhuist een deel van het bedrijf, zodat we weer meer ruimte hebben.”

Jildou van der bijl aan je gezondheid werken

” Medewerkers moeten ‘nee’ leren zeggen tegen opdrachten. Dat werkt alleen als ik zelf het goede voorbeeld geef.”

Werken aan vertrouwen

Genoeg acties dus om weer rust in de tent te krijgen. Maar hoe moet het nu met die tien met het plaatje? Van der Bijl: “Voor de producten die we in de markt zetten blijft de lat hoog liggen. Maar medewerkers moeten ‘nee’ leren zeggen tegen opdrachten. Dat werkt alleen als ik zelf het goede voorbeeld geef. Ik wil accepteren van andere mensen dat zij ’s avonds hun telefoon uitzetten en hun mail niet meer lezen. Het belangrijkste is dat we werken aan vertrouwen. Vertrouwen dat je om hulp mag vragen als je er niet uitkomt. Dat je het kunt aangeven als je je werk niet aankunt. Dat je fouten mag maken. We zijn allemaal heel goed en werken heel hard. Daar twijfelt niemand aan. Er is niemand die er de kantjes vanaf loopt.”

Grenzen bewaken

Enkele jaren terug liep Van der Bijl zelf tegen haar grenzen aan. Ze zat een paar maanden thuis met een burn-out. “Ik had last van mijn perfectionisme en zocht waardering. Daarbij kwam dat de samenwerking met een andere directeur niet goed liep. Ik zag het bedrijf de verkeerde kant op gaan en kon er niets aan veranderen. Ik kreeg paniekaanvallen en reed iedere avond huilend naar huis. Het is opgelost, doordat zij is weggegaan. Daarop hebben we de structuur van het bedrijf veranderd: we vinden dat creatie, dus inhoud, net zo belangrijk is als geld verdienen. Er is nu een tweekoppige directie: een zakelijk en een creatief directeur. En in het MT zitten net zoveel creatieve mensen als mensen met een sales- of marketingfunctie. Ook daarin zit meer balans.”

Hoe is het nu met haar eigen balans? “Goed, maar het kan nog beter”, erkent ze. Van vijf uur tot negen uur ’s avonds is ze niet bereikbaar voor appjes en mailtjes. Dan neemt ze tijd om te koken, de dag door te nemen en huiswerk te maken met haar kinderen, een zoon van dertien en dochter van vijf. Als zij op bed liggen, maakt ze haar werk af. “Ik wil die vrijheid hebben om werk en privé door elkaar te laten lopen. Kinderen vormen een natuurlijke prioriteit. Bij iedereen die zwanger raakt, denk ik ‘wat goed voor je’. Er staat straks niet op je grafsteen dat je zo hard hebt gewerkt, maar hopelijk wel dat je een hele lieve vader of moeder bent. What’s really important in life? Familie, kinderen of dierbare vrienden zijn altijd belangrijker.”

Bruine boterham

Recent begon haar agenda weer dicht te groeien. Een nieuwe assistente die die beheert en een adjunct die werk van haar overneemt moeten meer rust brengen. “Ik kan alleen maar goed delegeren als ik de mensen om me heen kan vertrouwen. Mijn streven is om twee middagen in de week met mijn armen op de rug door het pand te lopen en te vragen ‘hoe gaat het en waar ben je mee bezig?’ Vroeger, bij Nieuwe Revu had ik zo’n baas die geregeld langskwam. Dat vond ik heel prettig. Hij gaf me tips of een compliment en dan kon ik er weer tegenaan. Ik voelde me gezien, gewaardeerd en het gaf een goede sfeer in het bedrijf. Dat wil ik zelf ook doen en is waarom ik leidinggevende ben geworden. Meer coachen, meer inspireren, meer tijd en meer waardering hebben voor mensen.”

“Ik voelde me gezien, gewaardeerd en het gaf een goede sfeer in het bedrijf.”

En dan moet de ideale situatie ontstaan: “Dat medewerkers weer ruimte hebben om hun tanden te zetten in iets nieuws. Dat er vertrouwen is, een zekere relaxedheid, duidelijkheid en rust. En dat we af en toe met een bruine boterham op een stoel kunnen zitten en genieten van het uitzicht en wat we allemaal hebben bereikt.”

Meer inspiratie?

Bekijk alle artikelen

Vol met tips, inspiratie en prachtige fotografie!

Lees ook eens deze:

Begin met typen en druk op enter om te zoeken