Vechten om talent en schaarse skills

3 minuten
611

De strijd om talent, we zitten er middenin. En het is een strijd die HR niet alleen kan winnen. ‘Zachte’ KPI’s als medewerker-tevredenheid en talentmanagement liggen niet meer uitsluitend op het bordje van de personeelsmanager en verdienen de aandacht van de boardroom. Pak de wapens op en stap in de arena van de skills revolution.

Een uitstekend functionerende medewerker zoekt zijn heil bij een andere baas, in het slechtst denkbare geval bij de concurrent. Meer dan een kwestie van ‘jammer maar helaas’. Het scouten, binnenhalen en vasthouden van een opvolger kost bakken geld; tussen de 50 en 200 procent van een jaarsalaris. Met de wetenschap dat het gemiddelde bedrijf jaarlijks tussen de 10 á 20 tot wel 50 procent van zijn personeel kwijtraakt (bron: Forbes Knowledge) is er geen ingewikkelde rekensom nodig om te beseffen dat het ‘zachte’ werkterrein van HRM het ‘harde’ van de cijferaars direct raakt.

Kloof

De strijd om talent, we zitten er middenin. Dat het menens is blijkt uit onderzoek van Manpower (Talent Shortage Survey). In 2014 kostte het 5 procent van de werkgevers moeite vacatures vervuld te krijgen met gekwalificeerde kandidaten, in 2016 was dat percentage al opgelopen tot 17 procent. José Brenninkmeijer, Chief Operating Officer van ManpowerGroup: “Het tekort aan talent wordt in steeds meer sectoren voelbaar. Er is sprake van een groeiende kloof tussen de kennis en vaardigheden waar de markt naar op zoek is en de kennis en vaardigheden die worden aangeboden.”

Digital natives

In veel, vooral innovatieve industrieën zet deze mismatch een rem op groei. In data- en technologie-gedreven organisaties zijn digital natives zeer gewild: de generatie die is opgegroeid met internet, Google, mobiel en digitale gadgets. Zij kunnen het zich permitteren kieskeurig te zijn, en zelf deels contractvorm en beloning bepalen. Een voorwaarde die ze stellen is vaak, dat hun werkomgeving moet stimuleren en dat de mogelijkheid tot verder ontwikkelen de normaalste zaak van de wereld is. “De inzetbaarheid van werknemers hangt steeds minder af van wat een werknemer al weet of kan, maar steeds meer van het vermogen om te leren en dit toe te passen”, aldus Brenninkmeijer.

Veeleisende klanten

Wat voor medewerkers geldt, is ook van toepassing op een nieuwe generatie klanten. Zij zijn veeleisend en willen direct toegang tot informatie, producten en diensten. Als hun behoeften niet worden bevredigd, geldt hup, een deurtje verder shoppen. Om de zwaai te maken naar een organisatie die op het gebied van deze behoeftes kan leveren, zijn digital natives echt nodig – zij snappen de veranderingen en maken er zelf deel van uit. De post-millennials zijn ook actief in tal van nieuwe beroepen, die nog maar kort bestaan, maar die snel nodig zijn in uiteenlopende bedrijfstakken. Denk aan data analisten, app bouwers, drone operators, cloud computing specialisten. De term war on talent is dus geen overdrijving; er moet straks echt slag geleverd worden om zeldzame mensen.

Levenscyclus van skills

Naar verwachting blinken binnen enkele jaren de best presterende organisaties uit in het gebruik van digitale businesstools en -applicaties. Mobility, data-visualisatie, predictive analysis, ze helpen bij het ontstaan van nieuwe businessmodellen, die leiden tot concurrentievoordelen én kostenefficiëntie. Bijna 45 procent van al het werk dat mensen vandaag de dag doen, kan met de huidige technologie geautomatiseerd worden. En daarnaast wordt de ‘halfwaardetijd’ van kennis en vaardigheden steeds korter. Van de banen die Generatie Z straks vervult, bestaat 65 procent nog niet eens.

Halfwaardetijd

Zo lang de schaarste nog niet echt pijnlijk voelbaar is, is de verleiding groot om HR-gerelateerde strategische beslissingen naar de toekomst te verschuiven. Het is de vraag of dit verstandig is. Niet eerder was de levenscyclus van vaardigheden zó kort en voltrokken de veranderingen zich op zo’n grote schaal. Naarmate het (o.a. door toegenomen rekenkracht van computers) makkelijker en goedkoper wordt om nieuwe technologie in te voeren, gaan de ontwikkelingen sneller. Bedrijven moeten zich nu al storten in de skills revolution of daar klaar voor zijn, anders zullen ze het onderspit delven.

Meer inspiratie?

Bekijk alle artikelen

Vol met tips, inspiratie en prachtige fotografie!

Lees ook eens deze:

Begin met typen en druk op enter om te zoeken