Hoe word ik een echte business partner?

2 minuten
315

Oké, je HR-afdeling presteert goed. De basiszaken als de personeel- en salarisadministratie zijn op orde, en de afgelopen jaren is het verzuim een procent omlaag gebracht. Reden tot tevredenheid? Misschien toch niet. Want is HR in je organisatie ook een business partner?

Strategisch adviseur, business partner. Het lijkt dé belangrijkste rol voor HR in de toekomst – of misschien al in het heden. Voorbij is de tijd dat HR-professionals alles wisten van het motiveren van medewerkers, of zich bogen over het perfectioneren van de salarisadministratie. De agenda staat nu vol met thema’s als nieuwe performancesystemen, talentmanagement, duurzame inzetbaarheid, veranderende arbeidsmarkt en het efficiënter maken van de organisatie.

Organisatiekundige

Dat laatste agendapunt geeft het al aan: HR-medewerkers die hun rol als business partner hebben opgepakt, denken mee over organisatiekundige kwesties. Ze beschikken over kennis van de primaire processen van de eigen organisatie, ze snappen waar die organisatie mee bezig is. Dus stellen ze zich vragen als: Op welke afdeling loop ik het grootste risico op langdurig zieken? Welke mensen hebben we nodig en hoe vinden we die? Moet we ook mensen kwijt? En zo ja welke? Welke medewerkers zullen sowieso vertrekken, en van wie is dat erg?

HR-analytics

Wat je nodig hebt om deze vragen te beantwoorden? Geen onderbuikgevoel, maar onderbouwing. En voor die onderbouwing maak je gebruik van HR-analytics, analyse van de cijfers, niet alleen uit de HR-systemen maar ook uit andere bronnen. Je zet een data-analist aan het werk om statistische verbanden te leggen, en kijkt vervolgens zelf wat het effect van die cijfers is op de organisatie. Wat is de invloed van een vitaliteitsprogramma op de ziektekosten? Van een salestraining op de verkoop? Van variabele beloning op het personeelsbestand?

Nog geen volwaardig business partner

Terug naar de vraag in het begin: speelt jouw HR-afdeling de rol van strategisch business partner? Waarschijnlijk niet, zo blijkt uit onderzoek van Lianne Kop, Consultant bij het HR Ontwikkelhuis. Want hoewel het begrip al bijna 20 jaar bekend is, beschouwen veel organisaties hun HR-afdeling nog niet als een volwaardige business partner. En de HR-professionals zelf? Ook die zien nog veel verbetermogelijkheden. Niet alleen is het voor de HR business partners belangrijk om de bedrijfsprocessen goed te kennen, ook moeten ze meer dan nu beschikken over analytisch en abstractievermogen. Een laatste eis: durf en proactiviteit. Nog niet in alle organisaties is de rol van HR als business partner vanzelfsprekend. Soms moet HR deze positie afdwingen.

Bekijk ook de toolkit

speciaal voor HRM professionals

20+ tools, downloads, podcasts, checklists en whitepapers!

Lees ook eens deze:

Begin met typen en druk op enter om te zoeken