Spring naar content

Flexbranche

Één pakket om al jouw processen in vast te leggen

Introductie

Reduceer de kosten en vergroot de marge

Reduceer de kosten en vergroot de marge. Dát is de belangrijkste reden om bedrijfsprocessen in de flexbranche te automatiseren. Met de software van AFAS beschik je over een gereedschapskist waarin je álles vindt wat je nodig hebt

Of het nu gaat om kandidatenbeheer, plaatsingen, contracten, facturatie, verlonen of marge. Met automatisering minimaliseer je de kans op fouten, heb je altijd inzicht in de cijfers die er toe doen en verklein je de administratieve lasten. Zo heb je meer tijd voor jouw klanten!

Product tour

Product tour

Product tour door onze ERP-software

Veel flexbedrijven gebruiken de software van AFAS en zijn er zeer tevreden over. Dat succes betekent niet dat we stil kunnen zitten. Integendeel: we putten continu uit onze ervaring én die van onze klanten om verbeteringen door te voeren. We onderhouden intensieve contacten met brancheorganisaties en met onze klanten. Geregeld organiseren we inspraaksessies. Én we volgen wijzigingen in cao’s op de voet, zodat we steeds op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen en deze kunnen meenemen in updates.

Liever een demo afgestemd op jouw organisatie? Maak een afspraak!

  • Speciaal voor de Flex

    Hoe werkt AFAS voor de flexbranche? En hoe ziet de implementatie eruit? Dit is waarom jouw branchegenoten met AFAS werken.

  • Financieel

    Laat zoveel mogelijk financiële processen automatisch door onze software uitvoeren. Zo houd je tijd over voor écht belangrijke zaken.

  • CRM

    CRM is de basis voor bijna al je processen. Leg alle contactmomenten met relaties eenvoudig vast: digitaal én zoveel mogelijk automatisch.

  • HRM & Payroll

    Regel je zaken als payroll, verlof, verzuim en werving & selectie met één muisklik en minimaliseer de administratie ervan.

  • Projecten

    Krijg inzicht en controle over jouw projecten. Van voorcalculatie tot nacalculatie.

  • Logistiek

    Ordermanagement

    Van bestelling tot levering, vereenvoudig je administratie met ordermanagement. Meer orders, minder werk!

  • AFAS Pocket app

    Met de AFAS Pocket app kan de uitzendkracht uren schrijven, digitaal ondertekenen en de loonstrook bekijken.

  • Cloud

    AFAS Online

    Met AFAS Online werk je veilig in de cloud en ben je snel op weg dankzij de AFAS Template.

Speciaal voor de Flexbranche

Speciaal voor de Flexbranche

Integratie staat centraal

Met de geïntegreerde ERP-oplossing van AFAS krijg je grip op alle backofficeprocessen, waarmee je inzicht krijgt én vooruit kunt kijken. De klant, je medewerker en jouw organisatie werken online samen in één pakket.

Met onze krachtige totaaloplossing verbinden wij de binnenwereld; jouw mensen, met de buitenwereld; jouw klanten. Door het complete administratieve proces te digitaliseren in één geïntegreerd pakket zorg je ervoor dat je snel en efficiënt kan inspelen op de vraag van de klant. Dit levert niet alleen betere plaatsingen op, maar ook meer tevreden klanten en dus continuïteit van jouw organisatie. Het beoogde doel: hogere marges door online en effectief (samen)werken van plaatsingsaanvraag tot factuur.

Flex productplaat

De grootste uitdaging die jij als detacheerder hebt is het flexibel inzetten van goed personeel. Het bestaande talent verder tot bloei laten komen heeft je aandacht en het voorkomen van bankzitters is essentieel om de marges te kunnen behouden en uitbouwen. Wij helpen detacheerders de business beter te sturen, door middel van één complete softwareoplossing. Van werving en selectie van kandidaten tot het genereren van de plaatsingsovereenkomst en de factuur. De opdrachtgever, gedetacheerde en jij als detacheerder werken online samen in één pakket.

Grip hebben op marge is belangrijk in de uitzendbranche. Daarom is het zaak om hier inzicht in te hebben, maar ook om zo georganiseerd te zijn dat deze niet onder druk komt te staan. Daarom verdient de samenwerking tussen jou als uitzender, de uitzendkracht en de klant extra aandacht. Met het totaalpakket helpen wij jou door middel van workflows het administratieve proces van plaatsingsaanvraag tot factuur te stroomlijnen binnen één geïntegreerde softwareoplossing. Door onder andere marges inzichtelijk te maken, kun jij de business scherp in de gaten houden. Onze interactieve dashboards helpen jou daarbij.

Een juist berekend loon dat op tijd wordt betaald is een belangrijke plicht voor jou als werkgever. Met de payroll software van AFAS vereenvoudig je het proces, leg je verantwoordelijkheden neer waar ze horen en geniet je van automatische controles zodat je altijd een juist salaris uitbetaalt. De software is volledig geïntegreerd met de HRM-oplossing van AFAS waardoor de loonadministratie een logisch gevolg wordt van de HR-administratie. Het uitwisselen van documenten zoals arbeidscontracten, het boeken en accorderen van uren door zowel de medewerker en inlener gebeurt in hetzelfde pakket. Je bespaart op deze manier dubbel werk en kunt je relaties optimaal van dienst zijn.

Van klantcontact naar kandidaatcontract

Het proces van uitzenden of detacheren

Het administratieve proces vanaf het eerste klantcontact naar een kandidaatcontract is omvangrijk. Dit wil je dan ook regelen vanuit één softwarepakket.

Alle afspraken tussen je organisatie en de klant leg je vast in AFAS. Dit omvat het volledige proces van het uitzendbureau of de detacheerder aan zowel de klantkant waar de factuur naartoe moet of als aan de medewerker kant die verloond moet worden.

Vanuit één bron factureren en verlonen

Kosten en opbrengsten sluiten altijd op elkaar aan

Doordat je zowel de boekhouding als de verloning vanuit hetzelfde systeem uitvoert, heb je altijd één waarheid van de data.

De bron voor de facturatie en de verloning is de vastlegging van de uren en kosten. Vervolgens is het mogelijk om de klant te laten accorderen dat de gegevens juist zijn, waarna er een goedgekeurde declaratie ontstaat. Vanuit deze declaratie starten de processen voor de verloning en de facturatie.

Het is mogelijk om de inlener de uren te laten beoordelen in het klantportaal. Een goedgekeurde declaratie start het proces voor verloning en facturatie. Omdat Financieel & Payroll zijn opgenomen in dezelfde applicatie heb je meteen inzicht in je marge en te factureren omzet. 

Blijf in contact via de AFAS Pocket app

Flexwerkers regelen heel veel zelf

Met de AFAS Pocket app regelen je flexmedewerkers, gedetacheerden of uitzendkrachten de belangrijkste HR-zaken gewoon via hun telefoon. De opdrachtgever kan dit vervolgens eenvoudig beoordelen.

Doordat flexmedewerkers zelf hun mutaties doorvoeren, zijn deze sneller verwerkt en profiteer je van een goede vastlegging.  We zijn niet voor niets fan van vastlegging bij de bron!

De vormgeving van de AFAS Pocket app is volledig aan te passen naar de huisstijl van jouw organisatie.

Workflows en AI

Workflows

Inzicht en overzicht in elke stap

Workflows zijn belangrijk voor automatisering. Door de processen van je organisatie in software vast te leggen, worden ze gestructureerd, efficiënt en soms zelfs automatisch uitgevoerd.

Voordelen van werken met workflows:

  • Alle taken zijn duidelijk en op één plek, met een eenvoudige manier om informatie te delen.
  • Voortgang is altijd zichtbaar voor iedereen en elke stap wordt vastgelegd.
  • Gebruik AI om je opdrachten voor je uit te voeren in workflows
  • Stel je eigen workflows samen of gebruik onze standaardmodellen.
  • Regel alle communicatie en processen op een gestructureerde manier.

AI in AFAS: maak kennis met Jonas

In AFAS Software noemen we onze AI-functies Jonas. Deze slimme functies helpen je om sneller en makkelijker te werken. En daar zijn workflows natuurlijk superhandig voor.

AI in Reacties

Met Jonas kun je snel en gemakkelijk reacties toevoegen aan dossieritems. Als je een reactie wilt schrijven, kun je Jonas een opdracht geven. Jonas analyseert je opdracht en geeft je een antwoord. Dit helpt je bijvoorbeeld bij het maken van een samenvatting of een vertaling. Zo hoef je minder zelf te doen en gaat het werk sneller.

Geautomatiseerde AI-analyse in de Workflow

Jonas kan ook automatisch opdrachten voor je uitvoeren in een workflow. Dit betekent dat Jonas je helpt bij het nemen van beslissingen door op de achtergrond je opdrachten te analyseren en antwoorden te geven. De AI-teksten verschijnen automatisch op het juiste moment in de workflow, bijvoorbeeld na een specifieke taak of actie. Zo krijg je de informatie precies wanneer je die nodig hebt.

Bouw je eigen workflow met je eigen bronnen

In je workflow leg je je eigen prompt vast. Hiervoor kan je eigen bronnen toevoegen, zoals bijvoorbeeld een lijst met veelgestelde vragen of de meest recente cao. Zo voorkom je dat AI antwoorden gaat verzinnen en alleen zinvolle reacties geeft.

P4 Jonas workflow met AI-workflows met bronnen

Aan de slag met AFAS Software

Zowel voor ambitieuze flexbedrijven als grote werkgevers in de flexbranche is AFAS je partner. Maar wat gaan we nu precies inrichten?

Wat?Inrichting
Verloning & facturatie
ET-regeling
Koppelingen met andere systemen
Maandbedrag inclusief implementatieOp basis van offerte
Maandbedrag inclusief basisopleidingenOp basis van offerte

De tarieven zijn afhankelijk van een aantal bedrijfsspecifieke zaken zoals het aantal medewerkers en hoeveel verloningen je doet.

Select Uitzendbureau: ‘Werken met AFAS zorgt ervoor dat we meer naar de horizon kunnen kijken’

‘We hebben nu grip en overzicht. Daardoor kunnen we altijd beslissingen nemen op basis van de juiste cijfers.’

Financieel

Financieel
Financieel in de software van AFAS

Financiële administratie

Stop met administreren, begin met automatiseren!

Bij AFAS willen we financiële processen heel goed automatiseren. Het doel is: ‘boekhouden met het licht uit’. Dit krijg je door de software zoveel mogelijk dingen te laten doen en de boekhouding een logisch gevolg te maken van je bedrijfsprocessen.

Omdat de salaris-, project- en logistieke administratie met AFAS Software worden bijgehouden, is de boekhouding altijd actueel. De journaalposten worden vanzelf gemaakt vanuit een salarisbetaling, declarabele uren zorgen voor een verkoopfactuur en ingekochte spullen zorgen voor veranderingen in het inkoopboek. En heb je abonnementen? Die factureer je met één druk op de knop. Terugkerend administratief werk is namelijk perfect om te automatiseren!

Alle financiële processen in één pakket

Het doel is om de software zoveel mogelijk administratief werk te laten doen. Zo houd jij meer tijd over voor echt belangrijke dingen, zoals het helpen en advies geven aan andere afdelingen en collega’s met actuele informatie.

AFAS InSite brengt al je bedrijfsprocessen samen. Hier zie je bijvoorbeeld een factuur in de workflow.

Profit is de backoffice. Vanuit hier richt je al je processen in.

Waar wil je meer over weten?

Klik op een blok en duik de details in

Werken met een abonnementsmodel wordt steeds vaker gedaan. Als je abonnementen aanbiedt, wil je het beheer en periodiek factureren makkelijk maken. De software van AFAS helpt je om overzicht te houden en al je abonnementen eenvoudig te beheren en te factureren.

Een abonnement op producten en diensten aanbieden biedt goede kansen voor groeiende klanten en terugkerende omzet. Een risico kan zijn dat de administratieve lasten toenemen. Met de abonnementen functionaliteit van AFAS wordt dit een stuk eenvoudiger:

  • In- en verkoopprijs: Duidelijk overzicht van de in- en verkoopprijzen.
  • Prijsafspraken per klant: Overzichtelijke prijsafspraken voor elke klant.
  • Automatisch factureren: Factureer zonder moeite, geheel automatisch.
  • Eenvoudige verwerking van omzet: Verwerk de omzet in je boekhouding met één druk op de knop.

Zo krijg je het beste resultaat met minimale administratieve handelingen.

Meer functies van abonnementen in AFAS Software

  • Abonnementsfacturatie (ook pro forma)
  • Abonnementen met vreemde valuta
  • Afwijkend incasseren
  • Collectieve prijswijzigingen
  • Crediteren
  • Transitorisch opbrengsten boeken

De AFAS Finance Auditor is jouw persoonlijke boekhoudassistant. Standaard kijkt deze naar je boekhouding en zoekt hij meer dan 100 fouten en waarschuwingen. Je kunt hier ook makkelijk zelf dingen aan toevoegen. Vanuit de melding ga je meteen naar de plek om het probleem op te lossen.

Doe dit zeker bij de maandafsluiting, maar het is natuurlijk beter als dit bij je wekelijkse taken hoort.

Finance auditor

Met de BI-dashboards laat je belangrijke financiële gegevens duidelijk zien. Je maakt van moeilijke gegevens makkelijk te snappen informatie. Zo krijg je nuttige informatie om beslissingen te nemen!

De volgende dashboards zijn standaard beschikbaar:

  • Btw Recap
  • Budgethouder
  • Contractbeheer
  • Crediteuren
  • Debiteuren
  • Dichtraming winst en verlies
  • Exploitatie (+ verbijzonderd)
  • Liquiditeit
  • Jaarrekening
  • Spendmanagement
  • Vaste activa
  • Verkoopomzet
  • Winst en Verlies

Het is verplicht om een btw-aangifte te maken. Elke periode moet de btw-aangifte gemaakt worden en digitaal aan de Nederlandse belastingdienst gegeven worden. Dat moet binnen één maand na het aangiftetijdvak.

Gelukkig is de btw-aangifte een stuk makkelijker met AFAS Software. We sturen de aangifte digitaal met het AFAS-certificaat, en alles gaat helemaal digitaal. Dus je hoeft geen gegevens meer zelf in te typen op de website van de belastingdienst.

Elke organisatie moet inkopen doen. Dit kunnen handelsartikelen, diensten, kantoorbenodigdheden of relatiegeschenken zijn. Maar veel inkoopprocessen zijn niet goed geregeld in het bedrijf en haar informatiesystemen. Dit zorgt voor te veel leveranciers en geen controle over kwaliteit en inkoopvoorwaarden. Door strategisch na te denken over jouw inkoopprocessen en deze te gebruiken in een ERP-systeem houd je controle op het proces en de uitkomsten.

Daarom werk je met inkoopaanvragen. De aanvraag gaat door een workflow en verandert naar offerte of order. Aanvragen doe je vanuit een productcatalogus, met een vrije aanvraag of via een OCI-koppeling. OCI helpt je om vanuit de webshop van de leverancier te kopen en automatisch een inkoopaanvraag in AFAS vast te leggen.

Weten welke kosten je kunt verwachten en wanneer ze betaald moeten worden, is heel belangrijk voor jouw organisatie. Goede vastlegging van verplichtingen en contracten met leveranciers is nodig, zodat je geen onverwachte en onbedoelde contractverlengingen krijgt.

Voordelen van slim contractbeheer:

  • Inzicht met dashboards: overzichtelijke gegevens in dashboards.
  • Automatische signalering: waarschuwingen vanzelf krijgen.
  • Facturen automatisch betalen: door vastgelegde contracten betalen facturen vanzelf.
  • Automatische verplichtingen in je boekhouding: verplichtingen gaan vanzelf naar je boekhouding.
  • Opgeslagen in het digitale dossier: inclusief bijlagen!
  • Volledig te autoriseren: geef toestemming wanneer nodig.

Een blije klant wil de factuur betalen. Als iedereen op tijd betaalt, heb je geen debiteurenbeheer nodig. Maar de werkelijkheid is anders. Vaak moeten aanmaningen worden verstuurd. Het bewaken van vervallen posten en een aanmaningsproces opzetten is dus nodig. Als de klant te veel betaalt of een creditnota krijgt, kun je het saldo terugbetalen.

Of het nu gaat om abonnementen, aanmaningen of incasso-opdrachten, met AFAS Software wordt debiteurenbeheer makkelijker. En met het dashboard weet je altijd hoe het met je debiteurenbeheer gaat.

Geen papieren facturen meer: E-factureren is nu de norm. Facturen worden automatisch gemaakt en verwerkt, zonder dat mensen iets hoeven te doen. Zo voorkom je fouten en dubbel werk dat veel tijd kost.

Vanaf nu is het factuurproces helemaal digitaal. Je geniet meteen van de voordelen: het is veiliger, goedkoper en sneller. AFAS is al sinds 2008 helemaal UBL-ready – dat is niet zonder reden. En als je het nu nog niet gebruikt: de overheid is al overgestapt. En dat is niet voor niets!

Inkoopfacturen kunnen op verschillende manieren in Profit verwerkt worden, zoals via E-facturen, Scan & Herken-apps of inkoopjournaalposten. AFAS focust op de toekomst van e-facturen (ubl), maar nu wordt slechts 10% van alle facturen als e-factuur uitgewisseld.

Pdf-facturen zijn veel werk om te verwerken. Scan & Herken maakt dit makkelijker door gegevens op de pdf te lezen en herkennen. Dit helpt bij het verwerken van inkoopfacturen, ongeacht hoe ze worden gegeven.

Hoe werkt het precies?

Voor klanten met specifieke wensen blijven partneroplossingen beschikbaar.

Het gratis gebruik is op basis van fair use. Fair use betekent dat we uitgaan van het verwerken van facturen op een eerlijke manier voor de eigen organisatie. De functionaliteit is niet bedoeld voor dienstverlening aan derden.

Het bijwerken van de administratie is een dagelijkse taak. Sommige dingen doe je elke dag en andere dingen wekelijks of zelfs maandelijks. Om je organisatie goed te leiden, moet je de administratie bijhouden. Als je maandcijfers moet geven en de helft is geboekt, is het beter om niets te geven. Het is belangrijk om processen die invloed hebben op het resultaat te doen met zo min mogelijk moeite.

Met AFAS Financieel verwerk je eenvoudig:

  • Bankafschriften (automatisch in te lezen met de bankkoppeling)
  • Beginbalans
  • Betaalopdrachten
  • Facturen (+ E-facturen)
  • Incasso-opdrachten
  • Loonjournaalposten
  • Mutaties boeken
  • Rekeningcourant
  • Terugbetalingen
  • Vaste activa

Alle onderdelen van financieel

  • Actuele wet- en regelgeving
  • Afletteren
  • Auditfile
  • Automatisch betalen crediteuren
  • Automatisch verdelen verbijzonderingen
  • Automatisch verwerken bankafschrift
  • Automatische incasso debiteuren
  • Bankkoppelingen (ING, Rabobank, ABN AMRO & Knab)
  • Betaallink versturen bij de factuur en aanmaning (via Mollie)
  • Bijlagen vastleggen
  • Btw-/ICP-aangifte
  • Budgethouders (& deelbudgethouders)
  • Budgetteren met budgetscenario’s
  • Consolidatie
  • Contractmanagement
  • Crediteurenbewaking
  • Dashboards
  • Debiteurenbewaking
  • Finance Auditor
  • Importeren bankafschriften
  • Kolommenbalans
  • Kredietbeperking & betalingskorting
  • Mandataris Btw- en Icp-aangifte (België)
  • Meerdere administraties
  • Multivaluta
  • Periodeafsluiting borgen
  • Procuratieschema
  • Proef-/saldibalans
  • Rekening-courantverhouding
  • Reserveringen en verplichtingen
  • Scanbox (scan & herken)
  • Transitorische posten
  • UBL & e-factureren
  • UBD-aangifte
  • Vaste activa
  • Vaste journaalposten
  • Verbijzonderen tot 5 dimensies
  • Verslaglegging
  • Verzamelfacturen
  • VIES Controle (Vat Information Exchange System)
  • Wet Keten Aansprakelijkheid

Consolid: ‘Wij kunnen nu veel sneller grotere aantallen verlonen dan voorheen’

Voor nieuwe automatiseringsoplossingen speelt de beschikbaarheid van data een sleutelrol, stelt Kroon. “AFAS heeft de ontsluiting van data echt goed voor elkaar. In de oude situatie was dat echt een crime en werkten we nog veel met losse Excel-bestandjes.” Omdat de kwaliteit van de data omhoog gaat, kan Consolid stappen maken met de kwaliteit van de stuurinformatie uit managementrapportages. “De directie is er maar wat blij mee”, zegt Kroon. “Onze doelstelling voor 2022 is om data driven te werken met de juiste rapportage-output op alle niveaus.”

CRM

CRM

CRM

Leg alle contactmomenten vast: digitaal en automatisch

Om mensen zo goed mogelijk te helpen, moet je hun informatie duidelijk en op één plek bewaren. Zo weet je alles over hen en wat ze nodig hebben. Dat is het doel van ons CRM-systeem. Alle gegevens over je contacten staan in één handig systeem. Hier vind je informatie over (mogelijke) klanten, leveranciers, brieven, acties, offertes en ook financiële gegevens.

Relatiebeheer in AFAS CRM is het begin van al je werk. Een goed voorbeeld is een digitaal dossier. Alle dingen rondom een klant, medewerker of contact kun je overal bekijken en aanvullen. Door CRM te koppelen aan je belangrijkste processen, krijg je een compleet dossier met bezoeken, e-mails, forecasts, offertes en facturen. Allemaal in hetzelfde dossier.

Al je contacten in één systeem

De ideale basis voor je bedrijfsprocessen

Je gebruikt CRM-software om contacten bij te houden. Zo zie je klanten, prospects, medewerkers, leveranciers en sollicitanten, allemaal in het CRM.

Op jouw persoonlijke InSite houd je al je contacten bij. Bekijk het dossier, voeg nieuwe contacten toe of pas voorspellingen aan. Alles bewaar je in één handig dossier!

Met de AFAS Pocket app heb je CRM in je broekzak. Ideaal als je veel onderweg bent.

Waar wil je meer over weten?

Klik op een blok en duik de details in

Vanuit verschillende delen van het systeem wordt het dossier vanzelf gevuld. Zo zal een handelsbedrijf factureren vanuit ordermanagement, een bouwbedrijf vanuit de projectadministratie en een softwareontwikkelaar vanuit het abonnementensysteem. Al deze werkprocessen zorgen dat het dossier automatisch wordt gemaakt.

Wat wordt automatisch vastgelegd?

  • Abonnementen (denk aan facturen en contracten)
  • Cursusadministratie
  • Debiteurenbeheer
  • Facturatie
  • Projectadministratie

Met BI-dashboards laat je belangrijke CRM-gegevens duidelijk zien. Je verandert ingewikkelde data in begrijpelijke informatie. Zo krijg je belangrijke informatie om strategische beslissingen te maken!

De volgende dashboards zijn standaard beschikbaar:

  • Cursusmanagement
  • Dossiers
  • Event intelligence
  • Forecast per branche of afdeling
  • Gesloten forecast
  • Niet-gescoorde forecast
  • Open forecast
  • Open workflows

Met cursusbeheer gaat de aanmelding en betaling voor cursussen, seminars of evenementen helemaal goed en snel. Je kunt ook interne trainingen maken en zien wie van je collega’s er is. Je kunt zelfs een reeks aan lessen klaarzetten voor je medewerkers.

De belangrijkste functies

  • Automatisch dossier maken
  • Automatisch facturen sturen
  • Automatisch herinneringen sturen
  • Aanwezigheidslijsten bijhouden
  • Certificaten maken
  • Cursussen aanbieden via je eigen portaal
  • Integratie met de boekhouding
  • Kortingsvouchers maken
  • Overzicht met dashboards

Cursusmanagement voor intern

Medewerkers kunnen zich makkelijk aanmelden voor een cursus via het interne portaal. Misschien moet de leidinggevende of een afdeling dit eerst goedkeuren. In het digitale dossier wordt alles vanzelf opgeslagen. Zo weet je altijd hoe je collega’s zich ontwikkelen!

Cursusmanagement voor extern

Verkoop je cursussen? Met cursusbeheer gaat de aanmelding en betaling voor cursussen helemaal goed. Zo kunnen anderen eenvoudig een cursus of bijeenkomst bij jou volgen.

cursusmanagement systeem met cursusadministratie

Met forecast zie je alles wat er gebeurt met verkopen, de kansen om succes te hebben en de verwachte bestellingen in de toekomst. Je noteert ook waarom je soms niet slaagt. Deze informatie helpt om je bedrijf beter te maken. Je kunt zorgen dat een klant de volgende keer wel voor jou kiest. Je kunt ook vastleggen met wie je concurreert voor een order.

Slim werken met forecasting

  • Forecast kan informatie krijgen van offertes uit het bestelsysteem.
  • Forecast is het begin van de berekening in projecten.
  • De verkoopmedewerker weet wat hij of zij doet.

Leg het hele salesproces vast

  • Bron
  • Campagnes (marketing)
  • Contactmoment
  • Concurrenten
  • Forecast statussen
  • Forecastgroepen
  • Reden afgelegde of succesvolle forecast
  • Workflow offerte

Met OutSite maak jij je eigen klantportaal. Het bijzondere aan OutSite is dat je gegevens uit je ‘achterkant’ haalt en die in een veilige plek laat zien aan anderen. Met het systeem (CMS) achter Outsite maak en verzorg je makkelijk zelf je website.

Wat voor portalen kan je maken met OutSite?

  • Accountancyportaal
  • Bedrijfswebsite
  • Bestelportaal
  • Cursusportaal
  • Klantportaal
  • Vrijwilligersportaal
  • Werken-bij site

Voorbeeld cursusportaal

Voorbeelden van processen via je eigen klantportaal:

  • Abonnementen beheren
  • Cursusmanagement
  • Offertes digitaal ondertekenen
  • Incidenten & ticketing
  • Inzicht in facturen

Met de software van AFAS heb je alles in huis om aan de meest actuele privacywetgeving te voldoen. Zo weet je zeker dat de privacy van je relaties gewaarborgd is. Prettig voor jouw organisatie én voor je relaties. Je kunt ons op onze blauwe ogen vertrouwen, en daarnaast hebben we uiteraard verschillende certificeringen. Zo toont het Data Pro-certificaat aan dat je met onze software kunt voldoen aan de AVG-wetgeving.

Alle data wordt in Nederland gehost onder de Nederlandse wetgeving. Daarnaast ben je verzekerd van een dagelijkse back-up.

Alle onderdelen van CRM

  • AI in workflows & reacties
  • AFAS Pocket app
  • Campagnebeheer
  • Contactpersonen
  • Controle op dubbele CRM-contacten
  • Cursusmanagement
  • Cursustrajecten
  • Digitaal dossier
  • Digitaal ondertekenen
  • Evenementmanagement
  • E-mailingen
  • Enquêtes
  • Evenementenbeheer
  • Forecasting
  • Klantportaal (zelf te bouwen & onderhouden)
  • Organisaties & personen
  • Prospect- en klantbeheer
  • Prospectdossier
  • Relatiemanagement
  • Sales automation
  • Selecties en segmentatie
  • Targets
  • Twee-factorauthenticatie voor je (klant)portaal (optioneel)
  • Voldoen aan de AVG-wetgeving
  • Workflowmanagement

Tijd voor een persoonlijke demo?

Logistic Force krachtiger door grip op marge

“Op een gegeven moment zag het management in dat op automatiseringsgebied een inhaalslag noodzakelijk was.”

HRM & Payroll

HRM en Payroll
HRM & Payroll in de software van AFAS

HRM & Payroll

Minder administratie, meer tijd voor strategisch HR

Met AFAS Software maak je alle HR- & payrollprocessen beter en heb je minder administratie. Het gevolg? Je bent minder tijd kwijt aan administratie en je kunt je richten op strategisch HR.

Adminstratie zoals vrije dagen, ziekte en salarissen kosten je nu veel tijd. Maar deze taken zijn niet meer je belangrijkste werk. HR verandert. Onderwerpen zoals werkgeluk, recruitment en personeelsplanning worden belangrijker.

Met HRM & Payroll modules krijg je weer controle over je HR-taken. Automatiseer tijdrovende administratie, betrek je team beter en gebruik onze slimme dashboards voor overzicht en inzicht. Het gevolg? Je hebt weer tijd voor wat écht belangrijk is.

Aan de slag met ESS & MSS

Betrek je medewerkers bij HR-processen

Ligt al je administratie nog bij één persoon of afdeling? Met Employee Self Service (ESS) en Manager Self Service (MSS) is dat niet meer nodig. Vanaf nu verandert elke medewerker makkelijk zijn of haar HR-gegevens. Het is 24/7 beschikbaar en altijd dichtbij met de AFAS Pocket app.

Op jouw eigen InSite breng je al je HR-zaken samen. Ook is InSite in te zetten als intranet. Zo werk je met één portaal voor al je medewerkers.

Via de AFAS Pocket app regelen medewerkers al hun HR-zaken gewoon zelf. Uren boeken? AFAS Pocket! Net iets gekocht en wil je dit declareren? AFAS Pocket!

Waar wil je meer over weten?

Klik op een blok en duik de details in

AI in AFAS: maak kennis met Jonas

In AFAS Software noemen we onze AI-functies Jonas. Deze slimme functies helpen je om sneller en makkelijker te werken. En daar zijn workflows natuurlijk superhandig voor.

AI in Reacties

Met Jonas kun je snel en gemakkelijk reacties toevoegen aan dossieritems. Als je een reactie wilt schrijven, kun je Jonas een opdracht geven. Jonas analyseert je opdracht en geeft je een antwoord. Dit helpt je bijvoorbeeld bij het maken van een samenvatting of een vertaling. Zo hoef je minder zelf te doen en gaat het werk sneller.

AI Jonas reactie

Geautomatiseerde AI-analyse in de Workflow

Jonas kan ook automatisch opdrachten voor je uitvoeren in een workflow. Dit betekent dat Jonas je helpt bij het nemen van beslissingen door op de achtergrond je opdrachten te analyseren en antwoorden te geven. De AI-teksten verschijnen automatisch op het juiste moment in de workflow, bijvoorbeeld na een specifieke taak of actie. Zo krijg je de informatie precies wanneer je die nodig hebt.

AI Jonas in workflows

Concreet voorbeeld:
Stel, medewerkers sturen vragen naar HR over de cao. Jonas kan automatisch de vraag analyseren en een antwoord voorstellen op basis van de cao. Dit antwoord wordt dan in de workflow weergegeven, waarna de HR-medewerker het kan controleren en eventueel aanpassen voordat het naar de medewerker wordt gestuurd.

Bouw je eigen workflow met je eigen bronnen

In je workflow leg je je eigen prompt vast. Hiervoor kan je eigen bronnen toevoegen, zoals bijvoorbeeld een lijst met veelgestelde vragen of de meest recente cao. Zo voorkom je dat AI antwoorden gaat verzinnen en alleen zinvolle reacties geeft.

P4 Jonas workflow met AI-workflows met bronnen

Het ‘recht om vergeten te worden’ voer je makkelijk uit om de gegevens te blokkeren voor gebruik, te verwijderen of onherkenbaar te maken. Binnen AFAS zijn er verschillende opties voor.

In de wet is veel aandacht voor ‘dataportabiliteit’. De opties in onze software, zoals analyses, rapporten via pdf en/of XML, zijn genoeg om aan de wet te voldoen. Het is mogelijk om gegevens die niet meer in gebruik zijn te blokkeren, dossierstukken en sollicitanten te verwijderen. Verwijderacties worden vastgelegd, zodat je kunt laten zien dat gegevens verwijderd zijn.

Met de BI-dashboards laat je belangrijke HR-data op een duidelijke manier zien. Je verandert ruwe data in begrijpelijke informatie. Zo krijg je actuele stuurinformatie!

De volgende dashboards zijn standaard beschikbaar:

  • Afspiegelingsbeginsel
  • Bezetting
  • Formatiebeheer
  • Keuzemodel
  • Lerarenregister (onderwijs)
  • Loonbeslagen en leningen: ESS
  • Loonbeslagen en leningen: HRM
  • Loonkosten
  • Loonmutaties
  • Ontwikkeling loonschalen
  • Organigram
  • Payroll regelingen
  • Sociaal: Kengetallen
  • Sociaal
  • Sociaal jaarverslag
  • Succession planning
  • Verlof: ESS
  • Verlof: HRM
  • Verlof: MSS
  • Verzuim: ESS
  • Verzuim: HRM
  • Verzuim: MSS
  • Vlootschouw
  • Wagenpark
  • Werving en selectie
  • Wet werk en zekerheid

Standaard ondersteunen we meer dan 200 cao’s met pensioenregelingen en salaristabellen, en ze worden in de software bijgewerkt. Met AFAS Online worden veranderingen in de cao automatisch aangepast. Je voldoet niet alleen aan de nieuwste Nederlandse wetten en regels, maar ook aan die van jouw vakgebied.

Wat merk je hiervan in de software?

De cao’s hebben veel dingen over hoe je salarissen regelt en arbeidsvoorwaarden. Bij salarissen gaat het over looncomponenten, grondslagen en parameters. Bij arbeidsvoorwaarden moet je denken aan inrichting voor ziekte en verlof. Het CAO Team van AFAS zorgt voor de cao’s en houdt je op de hoogte. Als er een nieuwe versie is, wordt die automatisch bijgewerkt. Zo ben je altijd bij.

Als medewerker dien je eenvoudig je declaratie in via AFAS Employee Self Service. Een workflow informeert de manager of HR-afdeling over de declaratie, waarna zij besluiten of deze goedkeuring krijgt voor salarisbetaling.

Je stelt zelf in of declaraties tot een bepaald bedrag automatische goedkeuring krijgen, waardoor je tijd en werk bespaart. Zodra goedkeuring plaatsvindt voor een declaratie in AFAS Software, verwerkt het systeem deze direct in de salarisadministratie, zonder gegevens handmatig over te zetten.

Meer handige functies

  • Declaraties automatisch goedkeuren tot een bepaald bedrag
  • Declaraties ingesteld in de AFAS-template
  • Dien declaratie eenvoudig en snel in via de AFAS Pocket app of InSite (jouw intranet)
  • Verzameldeclaraties indienen
  • Voorschotten uitbetalen

Digitaal ondertekenen: snel, veilig en betrouwbaar

Digitaal ondertekenen zit helemaal in onze systemen. Geen papier meer, alleen nog digitalisering en automatisering. En belangrijk voor jou: dit kost je niks extra.

In veel HR-processen en andere bedrijfsprocessen zet je vaak handtekeningen. Hoe doe je dat? Printen, tekenen en weer scannen? Binnenkort niet meer. Met AFAS zet je snel handtekeningen zonder printer.

Hoe werkt het echt?

Als een document ondertekend moet worden, krijgt de medewerker of relatie dit als taak. Dit kan op het intranet zijn of op jouw portaal voor externen. De AFAS Signing Service werkt met tweestapsverificatie via een sms-code. Om te kunnen tekenen, moet de ondertekenaar eerst de sms-code invoeren. Zo weten we zeker dat de handtekening echt wordt gezet door de juiste persoon. Als het document is ondertekend, komt er een extra blad onderaan het document. Dit is de audit trail, waarin het hele proces staat. Zo heb je volledige juridische bewijskracht.

Juridisch geldig

Met de geavanceerde elektronische handtekening heb je een juridisch geldige handtekening. Omdat alle stappen inzichtelijk zijn, heb je altijd volledige bewijskracht voor je elektronische handtekening.

Per land kunnen eigen regels gelden over de geldigheid van een geavanceerde handtekening voor de verschillende doeleinden. Bepaal zelf of de digitale handtekening van AFAS rechtsgeldig is voor het beoogd doel.

Met Employee Self Service ligt administratie niet meer bij één persoon of afdeling. In plaats daarvan is de administratieve druk verspreid over de organisatie. Door te kiezen voor administratie bij de bron, voorkom je fouten. Employee Self Service werkt makkelijk, inzichtelijk en sneller.

De voordelen van Employee Self Service:

  • Afgestemd op jouw organisatie
  • HR heeft tijd voor strategisch HRM
  • HR is 24/7 beschikbaar
  • Informatie is altijd up-to-date
  • Meer inzicht
  • Minder foutgevoelig

Voorbeelden van Employee Self Service

  • Declaraties indienen
  • Gegevens wijzigen (adres, telefoonnummer)
  • Verlof aanvragen
  • Ziekmelden
instroom - doorstroom - uitstroom in talentmanagement

Gemiddeld gaat 35% van de nieuwe medewerkers binnen 2 jaar weg bij een organisatie. Vooral bij grote bedrijven geeft dit veel administratie. Het is belangrijk om dit proces zoveel mogelijk te automatiseren.

Instroom

Als je een geschikte kandidaat hebt, begint het proces van in dienst melden. Dit proces start de manager in InSite. Met profielen en workflows gebeurt dit helemaal digitaal en gecontroleerd. De ID-check met Valicare (optioneel) zorgt dat alles foutloos verloopt.

Nieuwe medewerkers moeten snel succesvol zijn. Daarvoor hebben ze gereedschap nodig, zoals een laptop, telefoon of opleiding. Slimme workflows zorgen dat deze taken automatisch starten. Zo begint de nieuwe medewerker goed!

Doorstroom

Vanaf de eerste dag werkt de medewerker aan zijn/haar carrière. In AFAS Software leg je alles vast. Dat levert belangrijke managementinzichten op. Je beheert makkelijk:

  • Contractverlenging
  • Contractwijziging
  • Functiewijziging
  • Overplaatsing
  • Roosterwijziging
  • Salariswijziging

Uitstroom

Sommige medewerkers verlaten je bedrijf. Is het uitstroomproces al geregeld? Leg je vast wat er in het exitgesprek gezegd wordt? Dit helpt om je bedrijf beter te maken. Leg ook de reden voor het vertrek vast voor statistieken.

In InSite is er een ESS/MSS-functie om jezelf uit dienst te melden. De workflow zorgt dat de personeelsadministratie weet dat de medewerker vertrekt en regelt de laatste salarisbetaling.

Managers hebben graag zoveel mogelijk controle. Met Manager Self Service (MSS) nemen ze een deel van de HR-taken over.

Meer werk? Nee hoor. Managers en leidinggevenden zijn hierdoor meer betrokken bij de medewerkers. Doordat managers altijd met de nieuwste gegevens werken, weten ze wat er gebeurt en kunnen ze sneller bijsturen als dat nodig is.

De voordelen van Management Self Service:

  • HR heeft tijd voor strategisch HRM
  • Inzicht in ken- en stuurgetallen van de afdeling
  • Minder foutgevoelig
  • Recht op mutaties invoeren van eigen afdeling
  • Taakgestuurd werken

Voorbeelden van Management Self Service

  • Contracten verlengen of opzeggen
  • Declaraties beoordelen
  • Medewerkers in dienst en uit dienst melden
  • Personeelsdossiers van medewerkers inzien en wijzigen
  • Vastleggen gespreksverslag talentmanagement
  • Verlof goedkeuren en ziekte melden

Voor InSite krijg je een helemaal ingerichte pagina. Je voegt niet alleen auto’s, maar ook andere vervoermiddelen zoals fietsen toe. Alles staat overzichtelijk in InSite.

Werkgebonden personenmobiliteit

Nieuwe wet- en regelgeving vraagt dat werkgevers met 100 of meer medewerkers laten zien hoe hun medewerkers reizen. Dit is om te kijken naar de uitstoot van werkend Nederland en een groenere toekomst aan te moedigen. AFAS heeft een uitgebreide themapagina gemaakt met alles over deze wet.

Mobiliteit in AFAS

Onboarden is het proces waarbij nieuwe medewerkers soepel in jouw organisatie komen. Goed onboarden zorgt ervoor dat je nieuwe collega zich snel helemaal thuis voelt, terwijl jij maar een beetje werk hoeft te doen om het proces af te maken.

Eén gestroomdlijn proces

De workflow Onboarden zorgt voor een vlot en overzichtelijk proces om medewerkers aan te nemen of opnieuw in dienst te nemen.

  • Digitale vraag naar extra gegevens
    Via OutSite kun je aanvullende gegevens van een sollicitant opvragen. Bijvoorbeeld documenten, gegevens en opleidingen. Je kunt de workflow zo aanpassen dat het automatisch doorgaat als de sollicitant de nodige gegevens heeft gegeven.
  • Digitale identiteitscontrole
    Met de ID-check en de RTW-check van Valicare kun je snel en makkelijk checken of de medewerker een geldig identiteitsbewijs heeft en in Nederland mag werken.
  • Digitaal ondertekenen
    Laat de arbeidsovereenkomst digitaal tekenen, zo handel je het proces helemaal online af.

Door met workflows te werken, verdwijnt administratief werk. Geautomatiseerde controles besparen je tijd. Zo heb jij als salarisadministrateur meer tijd voor belangrijke payrollzaken.

De voordelen van de salarisadministratie met AFAS

  • Altijd een actuele cao
  • Automatische controles met de Payroll Auditor
  • HRM & Payroll in één systeem
  • Inzicht met dashboards
  • Minder administratie door slimme automatisering
  • Mutaties storen je controleproces niet, omdat je de verloningsperiode kunt dichtzetten.
payroll auditor voorbeelden

Automatische controles met de Payroll Auditor

Samen met klanten hebben we de Payroll Auditor gemaakt: jouw persoonlijke hulp voor alle controles op het payrollproces. De Payroll Auditor doet standaard meer dan 130 controles. Zo voorkom je fouten in de loonadministratie en ben je minder tijd kwijt aan het controleren van de verloning.

Doorstroom of talentontwikkeling is belangrijk voor goed talentbeheer. Kijk naar de vaardigheden van medewerkers en welke ze voor hun werk nodig hebben. Of ontdek hoe hun vaardigheden met wat groei of verandering goed bij ander werk passen. Veel organisaties gebruiken een model voor talentontwikkeling. Misschien is dat ook voor jouw organisatie goed.

Opleidingsportaal voor medewerkers

Op InSite is een kennisportaal waar je alles vindt over opleidingen, cursussen en diploma’s.

Alle opleidingen en cursussen die je hebt gedaan staan in je medewerkersdossier. Ze hebben een certificaat of diploma. Om je talent beter te maken, kun je je op je kennisportaal aanmelden voor nieuwe opleidingen of cursussen.

Competentiemanagement

Competentiemanagement (gesprekkencyclus)

De persoonlijke groei kun je sturen met competentiemanagement. Daardoor staat vast welke vaardigheden nodig zijn per functie. Je kunt ook gesprekscyclus gebruiken, zodat de persoonlijke groei ook in het dossier van de medewerker staat.

In AFAS Software bewaar je alles rondom competentiemanagement

Nulmeting

  • Eenmalig gesprek voor nieuwe medewerkers of bij het wisselen van afdeling
  • Bepaal het beginniveau van de medewerker

Doelstellingengesprek

  • Verwachtingen en doelen vastleggen voor de cyclus
  • Plan afspraken voor het volgende voortgangsgesprek

Voortgangsgesprek

  • Afspraken maken of bijstellen, doelen en vaardigheden toevoegen

Beoordelingsgesprek

  • Geef doelen en vaardigheden een cijfer
  • Afspraken als gehaald of niet gehaald zien

De thuiswerkende medewerker is, vooral sinds de pandemie, een nieuwe uitdaging voor HR. Hoe regel je de specificatie van reiskosten en de thuiswerkvergoeding? En hoe houd je overzicht over de bezetting?

In AFAS Software leggen medewerkers hun thuiswerkdagen vast. Dit geeft overzicht in de bezetting op de afdeling en kun je koppelen aan een thuiswerkvergoeding.

Met AFAS Software zien medewerkers altijd hoeveel verlofdagen zij nog tegoed hebben. Met Employee Self Service (ESS) boek je zelf je verlof via de AFAS Pocket app of InSite.

Self Service voor verlof

  • Kopen, verkopen, boeken of intrekken van verlof
  • Verlofreeksen
  • Verschillende verlofsoorten als vakantie, ouderschapsverlof, onbetaald en bijzonder verlof
  • Reden van verlof (zelf te beheren)

Slimme integraties

  • Je beschikt altijd over een actuele cao
  • Koppeling met Projecten (optioneel)
  • Koppeling met je agenda (optioneel)

Verzuim gaat over afwezig zijn door ziekte, zwangerschap of een arbeidsongeval. Het proces begint met een ziekmelding en eindigt met een betermelding. Workflowtaken sturen het verzuimverloop.

Met AFAS Software wordt verzuimbegeleiding een helemaal automatisch proces via InSite. Door een verzuimmelding starten signaleringen automatisch taken. De leidinggevende of bedrijfsarts pakt deze op. Alle taken voor de Wet Verbetering Poortwachter (WVP) staan erin.

De uitgebreide mogelijkheden van verzuim in AFAS:

  • ARBO-instantie
  • Bedrijfsartsportaal
  • Digitale aanlevering UWV
  • Sluitingsperiode
  • Verzuimbegeleiding
  • Verzuimprofielen
  • Wachtdagen

Het normale wervings- en selectieproces heeft veel kleine administratieve stappen. Van het maken van de vacature tot het voorbereiden van de eerste werkdag.

In AFAS regel je alles vanaf één centrale plek. Door OutSite (je eigen Werkenbij-site) en InSite (je eigen medewerkersportaal) te verbinden, maak je een compleet eigen sollicitatiepagina. Hier voeren kandidaten zelf hun gegevens in. Aanvullende informatie nodig? Je vraagt het makkelijk uit met een workflow. Dit noemen we Sollicitant Self Service. En heb je een nieuwe vacature? Met de job alert vertel je de juiste kandidaat hierover.

Natuurlijk kun je goede managementinformatie bekijken om het wervingsproces goed in de gaten te houden.

Alle onderdelen van HRM

  • >200 cao’s worden bijgehouden
  • 360 graden feedback
  • AI in workflows & reacties
  • Actuele wet- & regelgeving
  • Betaald ouderschapsverlof
  • Competentiemanagement
  • Contracten
  • CSR
  • Dashboards
  • Declaraties (& verzamel- & projectdeclaraties)
  • Delegatiemodel
  • Digitaal ondertekenen
  • Digitale aanlevering Arbodienst, UWV & Vernet
  • Dossier
  • Employee Self Service
  • Externe recruiter
  • Formatiebeheer
  • Functies
  • Gesprekkencyclus (nulmeting, doelstellingen, voortgang & beoordeling)
  • ID-check d.m.v. Valicare
  • Instanties
  • Integratie met agenda
  • Integratie met Federal Learning Account (België) 
  • Intranet
  • Job alert
  • Keuzemodel
  • Leningen
  • Loonbeslagen
  • Managementinformatie
  • Manager Self Service
  • Medewerker opleidingen & cursussen
  • Meerdere dienstverbanden
  • Mobiliteit
  • Onboarding
  • Ouderschapsverlof
  • Organigram viewer
  • Overwerk
  • Proefberekening bij Rooster- en Salariswijziging
  • Roosters & werkroosters
  • Salarisverwerkingsplan
  • Sollicitant Self Service (incl. indienst en uitdienst)
  • Specifieke kortingsregelingen
  • Talentmanagement
  • Thuiswerken vastleggen
  • Tijdelijke functie- en roosterwijziging
  • Toelageportaal (specifieke branches)
  • Transitievergoeding
  • Verlof
  • Vertrouwelijke dossiers
  • Verzuim
  • Wachtdagen
  • Werkkostenregeling
  • Werken bij website (zelf te bouwen met het CMS)
  • Werving en selectie
  • Wet Verbetering Poortwachter
  • Wet Werk en Zekerheid
  • Wisselen van CAO & Werkgever

Alle onderdelen van Payroll

  • >200 cao’s worden bijgehouden
  • Actuele wet- & regelgeving
  • AFAS Pocket app
  • Auditfile salaris (XAS)
  • Bankkoppeling
  • Betaalbestanden
  • Business Intelligence dashboards
  • Controles
  • Correctieperiode
  • Dashboards
  • Declaraties (& verzameldeclaraties)
  • Digitale loonstrook
  • Gewogen berekeningen
  • Inzicht loonberekening
  • Keuzebudget (IKB)
  • Landelijke regelgeving (Nederland)
  • Loonaangifte
  • Looncomponenten
  • Loonstroken
  • Meerkeuzesysteem arbeidsvoorwaarden (MKSA)
  • Meerjarenbegroting
  • Nabetaling
  • Onderwijsaanlevering
  • Payroll Auditor
  • Payroll Cloud
  • Payroll Workflows
  • Pensioenaanlevering (PLO / OLP, APG, SPOV, TKP, UPA, PGGM, BeFrank, AZL, PGB en NN)
  • Periodiek toekennen
  • Pro forma medewerker
  • Prorataberekeningen
  • Roosters & Salaris
  • Salariswijzer
  • Standenregister
  • Terugwerkende kracht (TWK)
  • Uurloners & Vastloners
  • Vaste loonmutaties
  • Voorschot uitbetalen
  • Werkkostenregeling

NOWJOBS: een modern buitenbeentje in uitzendland

‘Als de software eenmaal draait, vergeet je weleens hoe blij je er mee bent.’

Projecten

Projecten

Projecten

De projectadministratie wordt duidelijker dan ooit

Met de software van AFAS staat je hele projectadministratie per project in één centraal systeem. Ideaal voor projectmedewerkers, projectmanagers en klanten.

Daarom hebben wij software ontwikkeld die wél zorgt voor efficiënte, duidelijke en makkelijke projectadministratie. Door je projecten in software te gieten, digitaliseer en automatiseer je de processen rondom projectmanagement. Zo krijg je overzicht over alle lopende projecten in je organisatie. De gemaakte uren voor ieder project zijn altijd duidelijk. Je hoeft je zelfs geen zorgen meer te maken om de facturatie, omdat die automatisch volgt uit de projectadministratie. Zo heb jij je handen vrij voor je kerntaken: van aansturing tot aan klantcontact.

Efficiënter werken

Met een goede projectadministratie houd je altijd overzicht

In AFAS Software staat je hele projectadministratie per project in één centraal systeem. Ideaal voor projectmedewerkers, projectmanagers en klanten!

Op jouw eigen InSite doe je de volledige projectadministratie. Denk aan het boeken van uren of de voor- en nacalculatie.

Ook via de AFAS Pocket boek je makkelijk je uren. Handig voor onderweg of als je veel medewerkers in de buitendienst hebt.

Waar wil je meer over weten?

Klik op een blok en duik de details in

Met BI-dashboards laat je belangrijke gegevens duidelijk zien. Je verandert ruwe data in begrijpelijke informatie. Zo krijg je actuele informatie om beslissingen te nemen!

De volgende dashboards zijn standaard beschikbaar:

  • Declarabiliteit
  • Projectstatistieken
  • Project projectleider
  • Project Self Service

Gemaakte uren, kosten en materialen boek je meteen op een project. Je boekt zelf uren, kosten of materialen via de nacalculatie, maar je kunt deze ook overnemen uit de voorcalculatie.

De kracht van een ERP-systeem

De nacalculatie profiteert ook van de kracht van het ERP-systeem. Alle projectadministratie komt samen in één systeem, of het nu om de facturatie gaat of de beschikbaarheid van medewerkers.

Nacalculatie

Integratie met HRM

Als een medewerker gemaakte kosten digitaal declareert, komen deze meteen in de nacalculatie. Dit geldt ook voor verlof en verzuim. Je kunt urensoorten en/of werksoorten koppelen aan een looncomponent, zodat de regels automatisch meegaan in de salarisverwerking. Uiteindelijk doet een leidinggevende de geboekte nacalculatie accorderen of gereed melden. Nu staat alles klaar voor de factuur.

AFAS kent drie standaardmethoden voor Onderhanden Werk.

  • Resultaat o.b.v. gereed project (CC)
  • Resultaat o.b.v. nacalculatie (NTF)
  • Resultaat o.b.v. voortgang (POC)

Je leest alles over Onderhanden werk in deze blog.

Als je een goed project afrondt, komt daarna de factuur. Met AFAS richt je de projectadministratie slim in, zodat de factuur automatisch volgt. Het is dus handig om projectadministratie en boekhouding in één systeem te doen!

Er bestaan diverse manieren om een project te factureren. De volgende soorten facturen zijn mogelijk:

  • Conceptfactuur
    Een voorlopige factuur die je nog kunt aanpassen.
  • Intercompanyfactuur
    Een factuur tussen verschillende bedrijfsonderdelen.
  • Projectfactuur (Automatisch en handmatig)
    Een factuur op basis van het project, kan automatisch of handmatig worden aangemaakt.
  • Termijnfactuur
    Een factuur die verdeeld is in termijnen voor het hele project.

Uren schrijven is vast niet jouw hobby. Maar een uren- en tijdregistratie is echt belangrijk voor veel organisaties. Het helpt bij het maken van facturen en het bijhouden van de administratie.

AFAS maakt het gemakkelijk voor jou. Schrijf uren snel en gebruiksvriendelijk met InSite of de AFAS Pocket app. Zo heb je meer tijd voor echt belangrijke dingen. En de administratie blijft altijd up-to-date!

AFAS biedt verschillende manieren om uren te registreren.

Stapelboeken of kalenderboeken

Met InSite gebruik je de kalenderweergave om snel je uren te schrijven. Sleep op de juiste dag de uren en vul de waarden in. Het kan niet simpeler zijn. De kalenderweergave kan worden gebruikt voor kalender- of stapelboeken. Voor kalenderboeken noteer je de uren met begin- en eindtijd. Stapelboeken laten de boekingen op een dag in de volgorde van schrijven zien, op elkaar ‘gestapeld’. Als optie toont de kalenderweergave de agenda van de gebruiker, als geheugensteun.

Matrixboeken

Matrixboeken

Dit is handig voor medewerkers die vaak aan dezelfde projecten werken. Het biedt een vaste lijst met projecten waar je de uren per dag in de week invult. Het is heel snel. En je kunt zelf de vaste lijst uitbreiden.

Uren gereedmelden

Je keurt als leidinggevende de uren goed voordat ze automatisch doorgaan voor facturatie. Dit gaat ook gemakkelijk via InSite of de AFAS Pocket app.

Een duidelijke voorcalculatie zorgt voor openheid bij jou en de opdrachtgever. Om te weten hoeveel uren en materialen je aan een project mag besteden, gebruik je de voorcalculatie.

De kracht van een ERP-systeem

Bij projectgestuurd werken zijn er vaak verschillende afdelingen betrokken. En daar komt veel administratie bij kijken. Maar met AFAS Software hoef je deze niet meer handmatig over te typen. Zo vul je de voorcalculatie vanuit een salesforecast of een verkoop van producten. Daarna plan je medewerkers (opgeslagen in HRM) in op een project. Ideaal!

Voorcalculatie

Wat leg je allemaal vast in de voorcalculatie?

  • Autorisatie
  • Factuurtermijnen
  • Geldigheidscombinaties
  • Inkooporder / bestelvoorstel
  • Kosten-, werk- en uursoorten
  • Logging (optioneel)
  • Offerteregels
  • Projectbon
  • Projectfases
  • Teams
  • Voorcalculatieregels voor intern gebruik

Door in teams te werken vorm je eenvoudig verschillende projectteams. Zo breng je het project samen tot een goed einde!

De voordelen van werken met teams

  • Autorisatie op basis van teamrol
    Geef medewerkers toestemming op basis van hun rol in het team.
  • Samenwerken met externe projectleden
    Betrek externe projectleden bij het project.
  • Taken toewijzen aan teamleden
    Geef standaardtaken aan teamleden op basis van hun rol.
Teamleden

Werken met externen via OutSite

Met OutSite (jouw eigen portaal) laat je relaties hun eigen projecten en informatie zien. Dit noemen we Project Self Service voor klanten. Ze blijven hierdoor altijd op de hoogte. En je werkt veilig samen met je klant in een beveiligde omgeving.

Alle onderdelen van Projecten

  • Autorisatie op basis van projectrol
  • Conceptfacturering
  • Factuurtermijnen
  • Geldigheidscombinaties
  • Intercompany nacalculatie & facturatie
  • Integratie met de forecast
  • Kosten-, werk- en uursoorten
  • Kosten boeken
  • Kostprijsberekening op basis van uurloon
  • Nacalculatie / urenregistratie
  • Onderhanden Werk
  • Prijzen inclusief / exclusief Btw
  • Project Self Service (Geïntegreerde samenwerking met externen)
  • Projectactiviteiten en voortgang
  • Projectdossiers
  • Projecten
  • Projectfacturering
  • Projectfases
  • Projectresultaten
  • Teams
  • Termijnfacturatie
  • Uren boeken (web & app)
  • Verkoopprijs- en kostprijstarieven
  • Voorcalculaties / offertes
  • Voorraadhoudende artikels gebruiken in voorcalculaties/offertes
  • Werkbegrotingscockpit (Bouw)

TJS Dienstverlening: ‘AFAS maakt ons administratieve werk een heel stuk makkelijker en leuker’

‘Sinds we alles in AFAS onderbrengen gebeurt heel veel automatisch. Ik heb er veel minder omkijken naar. Ik kan je zeggen: dat maakt mijn werk een heel stuk makkelijker en leuker.’

Ordermanagement

Ordermanagement

Ordermanagement

Genoeg voorraad en minder administratie

Van bestelling tot levering: met orderbeheer maak je de administratie eenvoudiger. Zo houd je meer tijd over voor écht belangrijke zaken, zoals snelle en fantastische service voor je klanten.

Met ordermanagement heb je grip op handel- en productieprocessen. Je automatiseert processen met onze ERP-software, van bestelling tot productie. Je ziet je voorraad, marge en bespaart tijd en kosten met één online systeem.

Door processen te combineren, maak je minder fouten en werk je sneller. Dat zorgt voor een hogere winst. Automatisering helpt bij effectiviteit en kostenbesparing.

Voorraad, inkoop, verkoop, orderbeheer, boekhouding, CRM en HRM zijn allemaal samengebracht. Zo heb je alle informatie op één plek en altijd snel inzicht.

Van bestelling tot levering

Automatiseer je inkoop, verkoop en voorraadbeheer

Bij groothandels, winkels, productiebedrijven en zelfs ziekenhuizen verandert de voorraad steeds. AFAS helpt je om inkoop en verkoop te automatiseren en het hele proces overzichtelijk te maken.

Succesvolle verkoop begint bij de eigen inkoop. Via InSite heb je volledig de controle over alle inkoopprocessen.

Profit is de backoffice. Vanuit hier richt je al je processen in.

Waar wil je meer over weten?

Klik op een blok en duik de details in

In de backoffice komt alle administratie samen. Leg artikelen en prijzen vast en het systeem zorgt dat veel administratie verdwijnt. Slimme processen maken je organisatie schaalbaar, zonder extra administratieve druk.

Krijg grip op:

  • Artikelen
  • Financiële administratie
  • Inventarisatie
  • Magazijnen
  • Ontvangst
  • Prijzen
  • Uitgifte
  • Verplaatsingen (Op-, af- en overboekingen)
AFAS Handelskade

Met BI-dashboards laat je belangrijke gegevens duidelijk zien. Je verandert ruwe data in begrijpelijke informatie. Zo krijg je actuele informatie om beslissingen te nemen!

De volgende dashboards zijn standaard beschikbaar:

  • Actuele voorraad
  • Inkoop
  • Spendmanagement
  • Verkoop
  • Verkoopomzet
  • Voorraad

Eerst koop je goederen in voordat je ze verkoopt. Je gaat door een cyclus van offerte, order, bestelling en ontvangst. AFAS maakt je inkoopproces makkelijker en geeft je de inzichten die je nodig hebt.

De voordelen van inkoop met AFAS

  • Automatisering in het inkoopproces
    Veel processen verlopen automatisch binnen de inkoop.
  • Contractafspraken en herinneringen
    Leg contractafspraken vast en krijg automatische herinneringen.
  • Inkoopaanvragen door collega’s
    Collega’s starten zelf het inkoopproces met inkoopaanvragen.
  • OCI-koppelingen
    Tientallen OCI-koppelingen zijn standaard beschikbaar.
  • Proces van bestelling tot ontvangst in één systeem
    Het hele inkoopproces vindt plaats in één systeem.

Bekijk hoe het Gelre ziekenhuis werkt met inkoop

Als je uit verschillende grondstoffen of artikelen een nieuw product maakt, spreken we van een productieproces of assemblage.

Maak het productieproces makkelijker met AFAS

  • Elk moment inzicht in verkoop-, inkoop- en voorraadgegevens
    Je ziet altijd je verkoop-, inkoop- en voorraadgegevens.
  • Het hele proces in één systeem
    Inkoop, assemblage en verkoop gebeuren in één systeem.
  • Maakartikelen, partij- en serienummers
    Zet zelf artikelen in elkaar, koop ze in, of haal ze uit elkaar. Gebruik partij- en serienummers.
Productienummer

Verkoop van goederen zorgt voor omzet. Het is belangrijk dat dit proces goed geregeld is. In AFAS Software leg je het hele verkoopproces vast, van voorspelling tot offerte, order en pakbon. Na de pakbon, die de voorraad financieel afboekt, komt de factuur. Door de financiële administratie in hetzelfde systeem te doen, blijven boekhouding en voorraad altijd up-to-date!

De voordelen van verkoop in AFAS Software

  • Actueel beeld van verkoopomzet
    Je ziet altijd hoeveel omzet je maakt.
  • Bestelling tot levering in één systeem
    Het hele verkoopproces gebeurt in één systeem.
  • Financiële administratie integratie
    De verkoop werkt samen met de financiële administratie.
  • Verkopen en voorraadupdate
    Verkopen worden meteen verwerkt in de voorraad.

Je voorraadbeheer hangt samen met andere afdelingen in je bedrijf. Een voorraadbeheersysteem moet daarom goed passen bij je bedrijfsprocessen en afdelingen.

Marges zijn vaak klein en klanten willen snelle, goede service. Dus een efficiënte bedrijfsvoering is heel belangrijk. Met AFAS Software staat alle informatie op één plek, zelfs als je voorraad op meerdere locaties staat of je veel leveranciers hebt.

De voordelen van voorraadbeheer met AFAS

  • Eenvoudig koppelen
    Makkelijk te verbinden met bijvoorbeeld webshops, scanoplossingen, productconfiguratie en MRP-systeem.
  • Integratie met boekhouding
    Je boekhouding zit in hetzelfde systeem als je voorraadbeheer.
  • Meerdere magazijnen beheren
    Je kunt voorraden op verschillende locaties bijhouden.
  • Ondersteuning van diverse soorten
    Werkt met artikelen, werksoorten, kosten, samenstellingen en serie- en partijartikelen.
  • Realtime voorraadoverzicht
    Je ziet altijd en overal hoeveel voorraad je hebt.

Alle onderdelen van ordermanagement

  • 3-weg match inkoopfactuur
  • Artikelcockpit
  • Artikel tijdelijk vervangen
  • Assembleren
  • Bestelportaal (bouw je eigen portaal)
  • Barcodes
  • CBS IHG-aangifte
  • Dashboards
  • EDI
  • Facturering
  • Goederenontvangst
  • Handelsfuncties over meerdere financiële administraties
  • In- en Verkoop
  • Inhuur derden
  • Integratie met DWS
  • Integratie met webshops
  • Intercompany ordermanagement
  • Inventarisatie
  • Magazijnbeheer
  • Magazijnoverboeking en -opboeking
  • OCI-koppelingen met leveranciers (bekijk de lijst)
  • Offertes
  • Orderbeheer
  • Pakbonnen
  • Prijzen en kortingen
  • Productie
  • Samenstellingen
  • Self-billing
  • Serie- en partijnummers
  • Serienummers
  • Vaste verrekenprijs (VVP) per magazijn
  • Verpakkingen en emballage
  • Verplaatsingvoorstellen
  • Voorcalculatie / offerte met voorraad
  • Voorraadbeheer
  • Voorstel leverdatum

YoungCapital: ‘De software van AFAS vervangt zes verschillende systemen.’

‘We zochten een partij die onze ambitie om te innoveren deelde en met een frisse blik kon kijken naar alle uitzendprocessen en die vonden we in AFAS.’

AFAS Pocket

AFAS Pocket app

AFAS Pocket

De #1 business app van Nederland

Met de AFAS Pocket app regelen je je belangrijkste taken & HR-zaken gewoon via de telefoon.

  • CRM
  • Loonstroken
  • Projecten
  • Taken & signalen
  • Urenregistratie
  • Verlof
  • Verzuim

Wist je dat AFAS Pocket iedere maand door > 1 miljoen Nederlanders (!) gebruikt wordt? Dit aantal stijgt nog elke dag!

AFAS Pocket in de praktijk

Alle onderdelen van AFAS Pocket

  • Agenda
  • Autorisatie
  • Berichten (chat)
  • Beschikbaar op je telefoon & tablet
  • Bezetting
  • CRM
  • Digitaal ondertekenen
  • Digitaal visitekaartje
  • Declaraties
  • Dossieritems insturen
  • Eigen menu met documenten en links
  • Huisstijl toepassen (logo & kleuren)
  • Integratie met de ERP-software
  • Loonstroken
  • Medewerkersgegevens wijzigen (adres etc.)
  • Meerdere talen (Engels, Vlaams, Frans, Engels & Duits)
  • Multiomgeving
  • Nieuws
  • Onboarden
  • Organisaties en personen aanmaken
  • Projecten
  • Pushnotificaties (zelf in te stellen)
  • Signalen
  • Taken
  • Twee-factorauthenticatie
  • Uren boeken
  • Verlof (raadplegen, aanvragen & saldo)
  • Wie is wie
  • Ziek melding

Kolibrie: ‘Het is een gedeeld gevoel van liefde en hart voor het familiebedrijf’

IT’ers van payrollonderneming Kolibrie weten zich te onderscheiden met innovatieve ideeën. Daar is een vernieuwde behoefte aan nu het bedrijf werkt aan een visie op het toekomstige softwarelandschap. “We willen echt een voorloper zijn.”

AFAS Online

AFAS Online

AFAS Online: werken vanuit de cloud

AFAS Online is het cloudplatform waarop AFAS haar software aanbiedt. Het platform zorgt ervoor dat de software snel en stabiel bereikbaar is, altijd up-to-date blijft en back-ups geregeld zijn. Er wordt continu geïnvesteerd in de hardware van het platform, zodat jij steeds met de modernste technologie werkt.

Alle voordelen van AFAS Online

  • AI-functies
  • Automatische updates (software en cao’s)
  • Bankkoppeling
  • Belastingdienstcertificaat voor Digipoort (niet voor IB & Vpb)
  • Best-practices worden in de software toegevoegd (standaardinrichting)
  • Dagelijkse back-up
  • Dagelijks opzegbaar (na één jaar)
  • Dashboards en Business Intelligence
  • De data wordt in Nederland gehost onder de Nederlandse wetgeving
  • Geen investeringen in hardware
  • ISO 27001, NEN 7510 en ISAE 3402-II gecertificeerd (bekijk alle certficeringen)
  • Je profiteert van de gemeenschappelijke kennis, ervaring en werkwijze van bijna 14.000 klanten en > 3 miljoen gebruikers
  • Koppeling met Kamer van Koophandel (KvK) voor het automatisch updaten van klant- en adresgegevens
  • Rechtsgeldig digitaal ondertekenen
  • Twee-factor-authenticatie
  • Werken via het web of de app

Een lokale installatie van AFAS Online is niet mogelijk.

  • Altijd up-to-date: wij doen de updates

    Je gebruikt AFAS software in de cloud. Wij zorgen voor systeembeheer, goede beveiliging en elke dag een back-up. Jij blijft eigenaar van de data.

    Omdat je met AFAS Online werkt, worden cao-updates, nieuwe versies, patches en wettelijke wijzigingen voor jou automatisch geïnstalleerd. Het gebeurt vaak ’s nachts of in het weekend op een tijd die vooraf bekend is. Zo ben je niet alleen altijd bij met je software, maar ook met wet- en regelgeving.

  • Beveiligd platform

    AFAS werkt elke dag aan de veiligheid van het platform. Ons Cloudplatform AFAS Online wordt regelmatig getest. Hier zie je alle certificeringen en controles.

    Het datacentrum, de verbinding en het beheer van gegevens staan onder streng toezicht. Zo weet jij zeker dat jouw bedrijfsgegevens veilig in de cloud zijn. Het datacentrum is in Nederland en moet de Nederlandse wet volgen.

Koppelen met AFAS

Koppel je favoriete software

Bij veel bedrijven staan gegevens van bijvoorbeeld werknemers of klanten ook in andere software. Het gevolg is dat dezelfde gegevens op verschillende plekken in het bedrijf worden bewaard en beheerd.

Dit zorgt voor meer kans op fouten en veel verloren tijd. Dit kan anders. Als je bijvoorbeeld met software voor je branche werkt én met onze software, hoef je gegevens niet dubbel in te voeren. Met de Connectoren van AFAS zorg je dat beide programma’s echt tegelijk met elkaar zijn verbonden en veilig gegevens kunnen delen.

Gecertificeerde koppelingen

Veel bedrijven die software maken, hebben een standaard koppeling gemaakt met AFAS. Zo weet je zeker dat deze getest is op werking en veiligheid, onderhouden wordt én gecertificeerd is door AFAS.

Opleidingen

AFAS Opleidingen

Ga van ‘hoe werkt dit?’ naar ‘kijk mij dit fixen’

AFAS Opleidingen

Niemand is graag afhankelijk van anderen om iets gedaan te krijgen. Toch heb je soms hulp nodig met AFAS, simpelweg omdat je niet weet hoe iets werkt of aangepast moet worden.

Bij AFAS geloven we dat kennis dé sleutel is tot zelfstandig succes. Jaarlijks volgen meer dan 15.000 cursisten een opleiding bij AFAS. Klanten die structureel blijven leren, hebben tot 70% minder ondersteuning nodig van onze consultants. Waarom? Omdat zij weten hoe het werkt en zelf aan de knoppen durven te zitten.

Met gratis zelfstudies en ons opleidingsabonnement L3 heb je altijd toegang tot de juiste kennis, precies wanneer jij die nodig hebt. Zo leer je sneller, werk je slimmer en haal je meer uit je automatisering.

Alle startcursussen zijn helemaal gratis. Je volgt ze online als zelfstudie, wanneer het jou het beste uitkomt. En als klant van AFAS ben je welkom om de zelfstudie onder begeleiding van een ervaren docent te volgen in Leusden.

AFAS maakt kennis nóg toegankelijker met gratis startcursussen en een voordelig L3-abonnement voor onbeperkte kennistoegang. Hierdoor kun je het beste uit je automatisering halen, op jouw manier, in jouw tempo, en op jouw moment.

Het L3-abonnement is scherp geprijsd. Voor veel organisaties is het al snel de slimste keuze. Want we vinden dat kennis toegankelijk én betaalbaar moet zijn. Zo kun je snel en zonder drempels zelf aan de slag, zonder dure hulp van buitenaf.

Of vraag ernaar bij jouw AFAS contactpersoon!

Brochure L3

De AFAS Template

Jouw organisatie is uniek, jouw bedrijfsprocessen niet. Daarom hebben we in de AFAS Template veel processen voor je klaargezet, specifiek op basis van de beste werkwijzen in jouw branche.

In de afgelopen 30 jaar hebben we meer dan 14.000 klanten geholpen met ons product. Op basis van deze ervaringen hebben we een template gemaakt. Deze template is een sjabloon met veelvoorkomende processen, klaar om te gebruiken. Zo hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden en bespaar je tijd en geld met de beste werkwijze in jouw branche.

Als je al langer met AFAS werkt, profiteer je nog steeds van de beste werkwijzen. De meeste krijg je bij een nieuwe versie zodat je er meteen mee aan de slag kunt.

Wil je echt de diepte in?

Dit is AFAS

Dit is AFAS

Een Nederlands familiebedrijf uit Leusden

AFAS is een Nederlands familiebedrijf. Een beetje gek, een tikkeltje eigenwijs, maar vooral vol passie als het gaat om klanten en het inspireren van ondernemers. We ontwikkelen innovatieve softwareproducten voor de zakelijke markt en nemen daarbij graag onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Wij inspireren je graag! Hoe dan? Neem ons product. Wij maken ERP-software. Dat klinkt niet heel sexy, maar is wel onmisbaar voor ieder bedrijf. Als bedrijf wil je bezig zijn met je product of dienstverlening, niet met de administratieve processen die daarbij horen. Daar helpt onze software je bij. Door slimme automatisering zorg je dat bedrijfsprocessen vereenvoudigd worden of zelfs verdwijnen. Dit zodat jij nog meer tijd hebt voor waar het om draait: ondernemen.

AFAS en Corporate Social Responsibility

Met liefde

Een betere wereld. Dat is waaraan we willen bijdragen met CSR. Dat doen we met liefde, vanuit ons hart. Én dat doen we systematisch. Want we zijn dol op meetbaar maken en elke dag een procentje verbeteren. Het liefst door te automatiseren, te digitaliseren en te innoveren.

Vervuiling, sociale ongelijkheid, klimaatverandering … deze wereld kan zoveel beter! Het goede nieuws is dat eigenlijk iedereen zich daar steeds meer bewust van is. Er is steeds meer kennis over wat goed is voor de aarde en dus voor ons, en over wat de impact is van de dingen die we doen, of juist niet doen. Overal zien we initiatieven om de wereld een betere plek te maken: van klimaatmarsen tot The Ocean Cleanup en allerhande wetgeving. Aan zo’n beweging doen we graag mee. Hieronder lees je waarom.

Tijd voor een persoonlijke demo?