De Unique Selling Proposition (USP) van je accountantskantoor

2 minuten
3402

De accountancymarkt is overvol aan het raken. Er komen meer ‒ met name kleine ‒ kantoren bij, terwijl het aantal klanten niet groeit. In zo’n markt is het essentieel om te weten hoe jouw kantoor zich positief kan onderscheiden ten opzichte van andere kantoren. Maak je hier geen werk van, dan gaat het alleen nog om de prijs. Als de klant precies dezelfde producten/diensten bij je buurman kan betrekken, is prijs het enige onderscheidende kenmerk tussen jullie beiden. Dat is eng. Zorg er daarom voor dat je je USP’s kent en dat ze relevant zijn voor je klant. Je kunt wel een unieke dienst of een uniek product ontwikkeld hebben, maar wat als je doelgroep hier geen duidelijke behoefte aan heeft? Dat gaat je kantoor niets opleveren.

Hulpmiddel: een pitchzin om je unieke kracht te vinden

Veel kantoren vinden het lastig om een klinkend antwoord uit hun mouw te schudden als je vraagt naar hun USP. Hoe kom je daar nu gemakkelijk achter? Wat helpt is het aanvullen van onderstaande zin:

“Wij zijn het enige accountants- c.q. administratiekantoor in Nederland dat…. (functionele waarde die relevant is voor de klant)”

Een hulplijstje voor de relevante waarden die je zou kunnen invullen bij je pitchzin

  • Ondersteunende diensten
  • Dienstverlening voor en na de verkoop, zoals training, onderhoud en klantenservice. Welke extra diensten heb je of zou je kunnen bedenken, die niemand anders heeft?
  • Functionaliteit
  • Precisie, kracht, betrouwbaarheid, snelheid. Welke relevante functionaliteiten kun je bieden die niemand anders heeft?
  • Merknaam
  • Reputatie. Welke reputatie heb je ‒ die relevant is voor potentiële klanten ‒ die niemand anders heeft?
  • Prijs
  • Vaste tarieven, kosten voor het gebruik van software, leercurve voor goed gebruik van software of voordat je een goede accountant kunt zijn voor de klant, hoogte van kortingen, betalingsmogelijkheden, betalingstermijn. Welke relevante prijsmogelijkheden heb je, of kun je creëren, die niemand anders heeft?
  • Kanalen
  • Beschikbaarheid van jou als accountant; soepele, heldere en transparante communicatie met je klant, doorlooptijd van bepaalde zaken, betrouwbaarheid inzake levering, (genoeg) capaciteit om aan bepaalde vragen te voldoen. Bijvoorbeeld: je hebt professionals in dienst met een net wat andere rugzak qua specifieke branchekennis en/of specifieke ervaring. Dit stelt jou in staat om beter op sommige klantvragen in te kunnen spelen dan je conculega’s.
  • Gebruikte technologie
  • Mate van innovatie, upgrademogelijkheden, compatibiliteit, gebruikersgemak, gebruik van nieuwe technologie.

Vraag het je klant!

Worstel je na deze tips evengoed nog met je idee over je onderscheidend vermogen? Leg in dat geval de bal eens bij je klant. Vraag aan enkele klanten hoe zij aankijken tegen jouw onderscheidende waarde. Waarom hebben ze voor jou gekozen en niet voor een ander?

In ontwikkeling

Worstel je na deze tips evengoed nog met je idee over je onderscheidend vermogen? Leg in dat geval de bal eens bij je klant. Vraag aan enkele klanten hoe zij aankijken tegen jouw onderscheidende waarde. Waarom hebben ze voor jou gekozen en niet voor een ander?

Bekijk ook de toolkit

speciaal voor Accountants

20+ tools, downloads, podcasts, checklists en whitepapers!

Lees ook eens deze:

Begin met typen en druk op enter om te zoeken