Vier belangrijke datatrends voor accountants

3 minuten
4189

De accountant overziet als geen ander grote hoeveelheden data. Potentieel waardevolle informatie kan op meer aandacht rekenen dan ooit. We zetten de vier belangrijkste datatrends rijtje.

Zien wat er echt gebeurt

In 2016 zorgt data voor meer inzicht in de bedrijfsvoering. Soms leidt dat tot heel verrassende inzichten. Data laat immers zien wat er werkelijk gebeurt, in plaats van wat we denken dat er gebeurt. Illustratief is het onderzoek van David Simchi-Levi, professor aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT) naar de data van het succesvolle Amerikaanse online-retailmerk Rue La La. Dat bedrijf verkoopt gelimiteerde hoeveelheden designerproducten met korting: ‘Het richtte zich vooral op het optimaliseren van de voorraad, maar uit de data bleek dat hun belangrijkste probleem het optimaliseren van de prijs was,’ legde de data-specialist uit tijdens een bijeenkomst van consultant PwC. Door de verkoopdata te analyseren kon de onderneming de prijzen beter aanpassen aan de vraag. Zo bleken bepaalde producten zo snel uitverkocht te raken, dat ze hoger geprijsd hadden kunnen zijn. Aanpassing van de prijsbepalingsmethode bij Rue La La betaalde zich direct uit:  ‘Het resultaat was een omzetstijging van tien procent. Uit dit voorbeeld blijkt dat je vaak alleen de symptomen van een probleem ziet, terwijl big data je helpt om de oorzaak van het probleem te ontdekken,’ aldus Simchi-Levi.

Mix and match

Het combineren en verrijken van financiële data neemt in 2016 nog verder toe. Steeds meer ondernemingen zien mogelijkheden om door het samenvoegen van verschillende data-bronnen hun dienstverlening te verbeteren én de winst te verhogen. Neem de draadloze oplaadpunten op de tafels van koffieketens als Starbucks. De bezoeker kan gratis zijn telefoon opladen, in ruil daarvoor krijgt de koffieketen informatie over de plekken waar mensen gaan zitten en hoe lang ze daar blijven. Dat is waardevolle informatie voor het zo optimaal mogelijk inrichten van de locatie. Juist in de combinatie van winst en waarde voor klanten ligt de uitdaging, weet Sander Klous, adviseur van KPMG en hoogleraar Big Data aan de Universiteit van Amsterdam. Hij verwacht dat bedrijven data beter gaan gebruiken om hun dienstverlening te verbeteren. Als dat iets oplevert, is de klant op zijn beurt vaak bereid meer informatie te delen. Klous noemt in een KPMG-essay een aantal inspirerende voorbeelden. Neem de mogelijkheid de data van een mobiele provider te koppelen aan de data van een creditcardmaatschappij. ‘Dat maakt het mogelijk een creditcarduitgave te blokkeren als de creditcard zich op meer dan twintig meter afstand bevindt van de telefoon,’ aldus Klous. Als onderdeel van zijn hoogleraarschap doet hij verder onderzoek naar de manier waarop bedrijfsleven en samenleving maximaal kunnen profiteren van het combineren van data.

Meer plaatjes graag

Nu er steeds meer data beschikbaar komt, is het belangrijker dan ooit dat de informatie begrijpelijk wordt gepresenteerd. Volgens data-onderzoeker Tableau wordt dat een van de belangrijkste uitdagingen voor de komende jaren. Zeker financieel specialisten zijn geneigd hun publiek te overtuigen met louter cijfers. Maar de accountant kan de informatie veel beter inzichtelijk maken door deze te vertalen in beeld. Uit onderzoek van data-analyst Aberdeen Group blijkt dat financiële data veel breder in organisatie wordt gebruikt als deze in aantrekkelijke visuals is vertaald. Dat is niet zo vreemd; het menselijk brein herkent afbeeldingen sneller dan tekst. Uit het onderzoek blijkt niet alleen dat visuals beter worden begrepen, ook ontstaat er veel vaker een dialoog over de beschikbare informatie.
Geen paniek; als accountant hoef je zelf niet over tekentalent te beschikken. Steeds meer softwaresystemen bieden de mogelijkheid om grote hoeveelheden informatie in handige en interactieve grafieken en tabellen weer te geven. Dat maakt het makkelijker om de inzichten te delen en bestuurders te overtuigen.

Internet of Things

Hoe meer apparaten verbonden zijn met het internet, hoe makkelijker het is data te verzamelen, combineren en gebruiken. The Internet of Things (IoT) is dan ook een belangrijke datatrend dit jaar. Niet alleen communicatieapparatuur, maar ook steeds meer huishoudapparatuur en bedrijfsmachines zijn verbonden met het internet. Informatie over gebruik, onderhoud en slijtage is realtime beschikbaar. Een aansprekend voorbeeld is de hybride Ford Fusion. Elke keer dat de auto contact maakt met een laadpaal, wordt informatie gedeeld met de gebruiker en de producent over rij-efficiëntie en onderhoud. De bestuurder krijgt een bericht als actie nodig is. Minder sexy, maar minstens zo bijzonder zijn de inzichten die Britse supermarktketen Tesco opdeed door informatie van de koelsystemen in een van de winkels te analyseren. Via een webconnectie gaven de koelkasten een jaar lang informatie over temperatuurwisselingen, motorgeluid en openen en sluiten door klanten. Alleen al het inzicht dat de meeste koelkasten te koud staan ingesteld was goed voor een besparing van 3,500 ton CO2 uitstoot en 20 miljoen pond aan energiekosten, zo berekende consultant IBM. Het besparingspotentieel van deze en andere bedrijfsapparatuur door de koppeling van big data trend met internet is groot.

Bekijk ook de toolkit

speciaal voor Accountants

20+ tools, downloads, podcasts, checklists en whitepapers!

Lees ook eens deze:

Begin met typen en druk op enter om te zoeken