Dit kun je als accountant aan je klanten adviseren op ICT-gebied

2 minuten
355

Accountancy en ICT, het is niet altijd een even gelukkig huwelijk. Zo blijkt uit een recent onderzoek dat slechts 20 procent van de accountants nieuwe klanten helder advies kan geven over de software die het beste bij hun situatie past.

60 procent geeft bij nieuwe klanten aan dat ze prima hun eigen software kunnen gebruiken, terwijl de laatste 20 procent er geen duidelijke mening over heeft. Goede ICT-kennis biedt een grote kans voor accountancy, en wordt nu nog vaak gemist.

ICT en accountancy: de klant of het kantoor centraal?

Het lijkt voor de hand te liggen dat accountants klanten adviseren om hun eigen software te blijven gebruiken. Je wilt klanten immers de moeite besparen om nieuwe software te leren gebruiken of ze op te zadelen met software die jullie als kantoor het beste vinden en jullie het meest efficiënt maakt. De implementatie van nieuwe ICT-oplossingen brengt bovendien kosten met zich mee. Maar is die aanname terecht?

Wil je de klant centraal stellen, dan moet je kijken naar wat het meest waardevol voor hem of haar is. Is dat het blijven gebruiken van de eigen software of investeren in een ICT-oplossing waar jullie als kantoor goede ervaringen mee hebben? Stel jezelf hardop de vraag wat voor je klant het meest waardevol is. Technologie speelt een belangrijke rol in de toekomst van accountancy, en slimme ICT-oplossingen maken allerhande processen efficiënter. Het gebruik van de juiste software kan de administratieve lasten van de klant flink verlichten.

Klantpijn bij groeiende ondernemingen

Een voorbeeld uit de praktijk: als een kapperszaak groeit dan neemt de administratieve druk toe, zo blijkt uit onderzoek. Gemiddeld zijn kapperszaken vanaf €175.000 omzet en meer dan 4 fte zo’n 21% van hun tijd kwijt aan administratieve zaken. Dit gaat direct ten koste van het aantal behandelingen. Een klantpijn die vrij groot is.

Waarom neemt de administratieve druk in de kapperszaak zo toe? Het is een positieve ontwikkeling dat de organisatie groeit, maar de administratieve druk neemt daarbij sneller toe. Kapperszaken van dit formaat gebruiken immers in de basis allemaal een specialistisch ICT-pakket voor hun kassa en hun voorraadbeheer. In die software ontbreken een aantal belangrijke zaken:

  • Koppeling met de boekhouding; veel gegevens worden handmatig overgezet;
  • geen koppeling met de bank;
  • geen verloningen, ook geen koppeling met verloningen en de boekhouding;
  • geen diepgaande inzichten via een klantspecifiek compleet en actueel dashboard.

In dit geval kun je als accountant van grote waarde zijn door de klant een ICT-pakket te adviseren dat beter is geïntegreerd en betere inzichten geeft. Op basis van die inzichten kan hij concrete acties ondernemen en meer tijd besteden aan het verder laten groeien van zijn onderneming.

Lees ook: Investeer in ICT-kennis, onmisbaar voor nu en de toekomst/

Bekijk ook de toolkit

speciaal voor Accountants

20+ tools, downloads, podcasts, checklists en whitepapers!

Lees ook eens deze:

Begin met typen en druk op enter om te zoeken